Kysymykset
-
0 11
Riisipuuron jama, mihin kay?
Olin tassa paastolla ja kaikenmaailman herkut kummitteli mielessa. Karjalanpiirakat oli yksi, ja nyt olen ne tehnyt. Mutta mita teen ylijaamariisille? Kaytin riisikeitinta ja pitkaa riisia, eihan se tietenkaan onnistunut, maito jostain kummasta syysta juoksettui. Ei hataa, kattilalle ja lisataa...
-
0 5
Tervasuola
Sain ystävältäni tervasuolaa. Onko jollain kokemusta sen käytöstä. Tuoksuu ja maistuu todella voimakkaasti tervalle. Nyt kaipaisin vinkkejä mihin tuotetta voisi käyttää? En löytänyt edes googlettamalla vinkkejä.
-
0 20
Kotikokki ruokapöydästään...
Onko ruokalista muuttunut kotikokki-kautenasi? Onko jotain tullut lisää? Jotain poistunut? Ja miksi? Oletko miettinyt joskus? (:P)Minä en ole koskaan ollut kovin spakettien ystävä, mutta jos tähän ens hätiin nyt jotain mainitsen, mikä sai minun viikottaisissa aterioissa näkymään spaketti...
-
0 30
Korkinavaaja
Saimme vaimon kanssa lahjaksi pari pulloa vuosikertaviiniä. Ystävämme olivat ostaneet pullojen mukaan jostain divarista vanhan ajan avaajan. Heidän mielestään kun niitä pulloja ei sovi aukaista millään nykyajan korkkiruuvihömpötyksillä8-). [URL=http://www.aijaa.com/v.php?i=5191210.jpg][IMG]htt...
-
0 4
Joulutähtien historiasta
heippa! Tällä kertaa postiluukkuuni tipahti seuraavanlainen kysymys: "Tietäisikö joku mistä joulutähti (siis syötävä) on alunperin kotoisin ja koska tortut leivottiin ensimmäistä kertaa ja missä? " Löytyykö joukosta ruokahistorian taitajia? :)
-
0 6
Saaristolaisleipää
Olisi kysymys saaristolaisleivästä: elämäni ensimmäiset saaristolaisleivät ovat juuri uunissa. Ne näyttävät jotenkin oudoilta... siksipä kysynkin, pitääkö kaljamaltaat jotenkin liottaa nesteeseen ennen taikinaan lisäämistä tms. Tuo tumma rouhe muuten vaaleahkossa taikinassa ei näytä kovin hyvältä...
-
3 36
Appelsiinin ja sitruunan kuoret ruoka-aineena
Resepteissä on silloin tällöin maininta, että ruokaan kuuluisi raastettuna appelsiinin tai sitruunan kuorta. Eikö niissä ole kasviensuojeluaineita eli myrkkyjä, joilla tapetaan mahdolliset hedelmiä syövät hyönteiset tai niitä tuhoavat kasvitaudit? Jos niissä on noita tuholaismyrkkyjä, niin miten...
-
0 14
Paras perunalajike perunamuussin tekoon?
Jälleen sarjassamme meille saapuneita kysymyksiä, joihin haemme fiksummilta eli teiltä mielipiteitä :) Käytännössä kysymys siis kuuluu minkälaisesta ja mahdollisesti myös mistä perunalajikkeesta saa loihdittua parhaimman perunamuussin? Vai onko lajikkeella lopulta isosti väliä?
-
1 13
Mitä kokkaan Halloween-kurpitsasta?
Nyt olisivat kotikokkilaisten hyvät neuvot tarpeen: sain lahjaksi ystävältä aivan upean, 15-kiloisen Halloween-kurpitsan. Alkaa olla aika kovertaa sisus ulos ja veistellä kuoresta lyhty, mutta enhän minä onneton tiedä, mihin sitä sisustaa voisi käyttää! Marmeladi-reseptin jo huomasin täältä. Epäi...
-
0 4
Fänkål ??
Tietääkö joku mitä fänkål on suomeksi, mulla olis hyvä leipärecepti johonka sitä tulee. Ajattelin kirjoittaa sen suomeksi mutta haluisin tietää ensin tuon.
-
0 4
tonnikalfileen pakastaminen
Mahtaakoohan kaupan kalatiskiltä ostetun tonnikalafileen voida pakastaa ja sitten sulattaa ja paistaa n. kuukauden kuluttua? Oli tänään tarkoistus kaivaa tonnikala pakastimesta ja tehä illala mut rupesin kumminki pelkään et onkohan se ihan kunnossa kun kuitenkin jostain kaukaa tuotu ja olis ta...
-
0 64
Jouluvinkkejä
Nyt on lohi usein tarjouksessa ja tekisi mieli ostaa sitä jo joulua varten. Ajattelin, että jos sen suolaisi ja lykkäisi pakastimeen. Sitten sulattaisi ja maustaisi mukavasti vähän lisää ihanaksi graaviherkuksi. Vaan epäilyttää, säilyykö raaka lohi pakastimessa 2 kuukautta? Mulla on jossain t...
-
0 13
Hyvät ideat
olisko jollain hyviä ideoita antaa mulle että voisin kokeilla tehdä jotain uutta ruokaa eikä aina sitä samaa tavallista kotiruokaa? Ehdotuksia tulemaan. En siis tarkoittanut pelkästään mitään hienoja piperryksiä.
-
0 2
Kesä-, syys-, talviomenat
Miten olet säilönyt kesäomppusi, syys-, minä täällä olen ekaa kertaa tehnyt talviompuistani hyytelöä. Tuli kivan näköistä. Epäilytti vähän kun huomasinkin ettei ohjeen vesimäärä riittänytkään omalle lajikkeelleni olivat varsin jauhoisia, Antnovka (jos oikein osasin kirjoittaa). Vaadittiin ...
-
0 7
Toffeekarkkien kovettuminen
Hei kaikki! Yritin tehdä eilen toffeekarkkeja seuraavalla reseptillä. 1rkl margariinia, 2 dl rasvatonta maitoa, 2 dl sokeria, 2 rkl fariinisokeria. Keittelin toffeeta noin 45 minuuttia kaikenkaikkiaan. Aluksi aika hiljaisella lämmöllä, mutta lopulta vahingossa aika villisti kiehuen. Loppukeittel...
-
2 2
Perinteinen possunmakkara.
Eli olisin erittäin innokas löytämään perinteisen possunmakkaraohjeen joka sisältää mm, Munuaista, maksaa, ohrasuurimoita ja maustepippuri maistui melko mukavasti. Onko ketään tuon ajan kotikokkia liikkeellä, tai josko jollain löytyisi tämä suuripiirteinen ohje, ja valmistusjärjestys. Myös sivu...
-
0 21
Ehdotuksia päivälliseen!
Olisiko kellään ehotuksia mitä ihmettä tarjoaisin isälleni, kun hän tulee mun luo syömään lauantaina? Idea on siis hemmotella iskää ja viettää laatu aikaa isän ja tyttären kesken; jutustella yms. :) Meinaan tarjota pääruuan ja jotain jälkkäriä/kahvin kanssa jotain. Joku kala ruoka ois kiva, m...
-
0 11
lettukestit.
Noniin, tähän saakka päästiin neuvoja kysymättä. Täällä kirjoittelee siis ihminen, joka ei yhtään tykkää letuista, siksi olen päässyt tähän ikään taiteenlajista sen enempää ymmärtämättä. Nyt on kuitenkin hinku tehdä porkkanalettuja jäätelön ja lakkahillon kanssa. Aloitin kaivamalla varaston uumen...
-
0 12
Kikherneiden käsittelystä
Hei! Sarjassamme meiltä palautelomakkeen kautta kysyttyä, mutta johon emme suoraan osaa vastata eli turvaudumme taas fiksumpien apuun :) "Minua kiinnostaisi tietää onko joku soseuttanut liotetut kikherneet raakana monitoimikoneella ja laittanut hummusta muuten ohjeen mukaan? Maunko takia kikhern...
-
0 6
Olisiko kenelläkään ohejtta jauhelihakastike lasagneen?
siis ei siihen perinteiseen vaan sellaiseen missä on ruskea kastike.. reseptiä ei löydy mistään:(
-
0 12
Tillinkukka
Tuo tilli kukkii niin iloisesti, mihin sitä käyttäisin?
-
0 16
Lasagnen valmistus etukäteen
En löytänyt vastausta haulla, joten kysynkin, voinko "koota" lasagnen edellisenä päivänä ja pistää uuniin vasta seuraavana päivänä? Käytössä "kovat" lasagnelevyt, ei tuorelvyt.
-
0 8
Sportin valkosipulikeitto
Kesällä lounastaessani Järvenpään Sport's Academyssä sain taivaallisen hyvää valkosipulikeittoa. Tarjoilija ei suostunu paljastamaan ohjeesta muuta kuin että on leipäpohjainen keitto... Oisko jollain tämänkaltaista ohjetta jossain arkistojen kätköissä?
-
0 11
Hapasilakka
Asun ruotsissa ja olen oppinut syömään hapansilakkaa ja tykkään siintä nykyään.Siihen kuuluu monenlaista muuta mukaan,riippuen hapansilakka juhlista. Minä en ole ollut mukana niissä misä nautitaan alkohoolia. Se on kyllä monille tärkeä osa juhlia.Minulla on Hyvä Kokki keittokirja ja siinä on rese...
-
0 106
Etsintäkuulutus!
Mulla on ollut jonkin aikaa hakusessa teen haudutustikku. En edes tiedä onko tuo sille oikea nimitys... Olen vain nähnyt tuotteen ja tahtoo!!! Eli kyseessä on teräksinen putki jonne voi laittaa irtoteen (toisessa päässä on aukko, jossa verkko tms) ja tämä putki sitten kuppiin kuuman veden kera. ...
-
0 43
Perunamuusi
Joko kesäisistä potuista olette muusia tehneet ? Vanhoja pottuja ei löydy mistään.
-
0 6
Huitsin hyvät Vietnam, Thai,Japani..mausteet
Olen niiìin innostunut, esim: Mirin-japanilainen riisiviini ruuanlaittoon. Voi, että voi olla ihanan makuinen, Mirin seasoning Olen laittanut sitä nyt riisiin ja vaikka minne sopivaksi olen keksinyt, minun rannikko ruotsalainen mieskin on ihan ihastuksissaan mausta. En olisi uskonut miten lemp...
-
0 17
BATAATTI purpura tai violetti
APUA... Maricelta tuli hieno ohje bataatista lisäkkeeksi. Ihan pikku juttu vain... Olen aina (todella harvoin käytän bataattia) käyttänyt oranssia bataattia - en tiennytkään, et on muunkin värisiä??? Löytyykö siis Suomen "normi"kaupasta muitakin värejä? Maku on erilainen eriväreissä???...
-
0 19
Kakun hyydyttäminen
Ongelmana olisi että moinen kakku ei pysy kasassa: http://www.lahikauppa.fi/fi/melehti/reseptit/?id=19812 Voiko tuossa tehdä jotain väärin? Montako liivatelehteä olisi järkevä laittaa, että tuo alkaisi pysyä kasassa eikä olisi kuin sulanutta jäätelöä? Mielestäni kakussa on liikaa sukla...
-
0 2
kuorellinen maapähkinä
Olisko jollain neuvoja maapähkinöiden kuorimiseen. Kaltattu on jo.