Kysymykset
-
4 16
Marjojen kuivaaminen.
Haluaisin kuivata marjoja, mutta olen saanut aikaiseksi vain tosi kuivia käppänöitä, vaikka vähensin kuivurissa olo aikaa. Onkos joku kuivaillut ja miten niistä saisi vähän samanlaisia kuin kaupan kuivatut karpalot. Kiitoksia avusta jo etukäteen
-
0 58
Soijarouheesta...
Mitä eroja soijarouheissa on?? Niitä kun näytti olevan vaaleeta ja tummaa. Ostin tummaa Soyappétit merkkistä säkin. Käyttövinkkejä??? Mistä ruoasta kannattaa kokeilu aloittaa, ettei takkua kokeilut alkuunsa??? Mistä etin reseptit? Teyan laatikosta? 8-)
-
0 5
Maapähkinävoi
Kokemuksia olisin kysellyt! Olen katsellut kaupassa useampaan otteeseen kyseistä tuotetta mutta en ole uskaltanut ottaa mukaan. Maapähkinät kyllä maistuu mutta ajatus niiden makuisesta levitteestä leivän päällä on jotenkin vieras. Kertokaa ihmeessä mielipiteitänne!!!
-
0 3
Kotikokki reseptikortin mokkakakun ohje?
Oisko jollain tallessa keräilylaatikossa olleiden reseptikorttien ohje mokkakakkuun? Kakkupohja oli tiikerikakkutyyppinen ja sen päälle tehtiin mokkakuorrutus, nam! Maku vain parani yön yli jääkaapissa. Ohje on kadonnut ja haluaisin taas tehdä tuota nostalgista lapsuuteni kakkua valmistujaisii...
-
0 187
Etsin reseptiä....
Etsin keksi reseptiä, jossa ei tarvita koneellista vatkaamista. Useassa selaamassani reseptissä piti vaahdottaa. Nyt ihan puuhaarukalla sekoittelu pitäisi riittää. Ja taikina ilman maitoa. Itselläni tuli mieleen kaurakeksit, mutta jos joku keksii jotain muuta, otan ehdotukset mielelläni vastaan...
-
0 14
6 ateriaa 4 hengelle 20 eurolla
Ensimmäinen kirjoitukseni tällä palstalla alkaa köyhäillen. Se on tosin ihan arkipäiväämme, mutta nyt tilanne on normaalia huonompi ja rahat ovat finaalissa ennen meitä ja perhe (4hlö) pitäisi syöttää viikonlopun yli 20 eurolla ja omat ideani ovat todella vähissä. Aamupuuro tarpeet löytyvät. L...
-
0 5
Suolakeksien säilytys ilman pehmentymistä
Heitänpä taas kysymyksen isommalle joukolle kun minulta kysyttiin enkä osannut suoraa vastausta! Kysymys kuululu näin: "missä juustolla päällystetyt suolakeksit säilyisivät parhaiten? Ts. siten, etteivät pehmenisi." Itse ehdottelin jääkaappia ja kelmutettua lautasta..
-
1 40
Suolasienet
Tässä ei taas oma pää riitä ... Kaipailisin sitä perinteistä suolasienten ohjetta. Sitä ohjetta, jolla mummo teki suolasi sieniä kellaariin karmeat määrät ja niitä sieniä sitten liotettiin/huuhdeltiin tai jotain ennen käyttöä. Valitettavasti mummoltani en voi reseptiä kysyä ja muutkaan suvun nai...
-
0 13
Yksinkertainen, kevyt omppupiirakka
Osaako joku antaa linkin ym. piirakkaan tai kirjoittaa reseptin minulle. Keveydellä tarkoitan sitä, että sokerin ja rasvan suhde muihin aineisiin ei ole kohtuuton ja että ainekset ovat yksinkertaiset, koska mökkikaapeissa on vain jauhoja, kauraryynejä, sokeria, flooramargariiniä, piimää, maitoo, ...
-
0 8
Ruokaa ranskalaisille
Ajatus ihan hukassa: pitäisi keksiä ensi sunnuntaiksi viimeisen illan illallisruoka omalle väelle ja kolmelle kotiin lähtevälle ranskalaisnuorelle. Tähän mennessä illallisilla on tarjottu lohta, perunoita ja kanttarellikastiketta, broileria, kasviksia ja riisiä, makaronilaatikkoa ja salaattia...
-
0 27
Aronia opastusta
Mökillä kasvaa pieni aroniapensas ja olenkin tässä innolla katsellut reseptejä muilta. Onko olemassa erilaisia aroniapuskia, myrkyllisiä ja myrkyttömiä? Ystävättäreni kehoitti ottamaan selvää kumpaa lajia tämä olisi?? Help
-
0 15
Auttakee!!!
Mailon iki-ihana, mehevän muheva tonnikalapiirakka. (tu) Jos ei löydy kermaviiliä, ni mikäs vois olla korvaavana??? Nimim. :S
-
0 23
Hevosenjauheliha
Ostimme paikallisesta kauppahallista hevosenjauhelihaa (karkeasti jauhettua). Nyt kiinnostaa sitten tämän jauhellihan käyttö. Käytänkö ihan naudanjauhelihan tapaan? Lisäänkö esim. sikajauhelihaa sekaan? Toiminko samallatavalla kuin esim. hirven kanssa? vai käytänkö ihan itsekseen? Kiitos etu...
-
0 15
Evähiä aivoille ja ruumiillekin
Huomaan nyt syöväni ihan liikaa leipää, kun opinnot alkoivat taas viime viikolla. Se vain jotenkin on helpoin "eväs" mukaan otettavaksi, varsinkin kun luennot, harjoittelut jne. ovat eri paikoissa eikä esim. jääkaappia tai mikroa ole aina välttämättä käytettävissä... Tänään keitin kattilalli...
-
0 3
Kysymys säilykkeistä
Minulla on mökillä kaapeissani aika paljon säilykkeitä...tonnikalaa,tomaattimurskaa sun muuta. Päivämäärältään vielä syötävässä kunnossa,mutta jo pari kertaa talvehtineena.Tarkoittaa sitä,että ovat olleet jo monissa pakkasissa lämmöttömässa mökissä. Kysymykseni onkin,että haittaako mahdollinen ...
-
3 7
Kuinka säilytän etikkaa?
Heipä hei. Olen hyvinkin vahvasti aloittelija, ja kun kokkikuume on vallannut sydämeni ja keittiöni, törmään vähän väliä hassuihin pikkuongelmiin... Kuten nyt pikkupäätäni mietityttää kovasti se, kuinka erilaiset etikat tulee säilyttää? Ne kestää pitkään, vaikka niitä aika usein kastikkeisiin j...
-
0 28
Korppujauhoa
Olin tänä viikonloppuna mukana auttamassa häätalkoissa. Siinä väsättiin metritolkulla voileipäkakkua ja joku sata voileipää loppuillan hiukopaloiksi. Tuosta kaikesta jäi tähteelle valtava kasa leivistä leikattua kuorta. Minä olin jo kaatamassa roskikseen koko isoa saavillista näitä leivän kuor...
-
0 3
Sievät sienet purkkiin
Haluaisin purkittaa sieniä ilman etikkaa. Olen löytänyt vain etikkaa sisältäviä ohjeita.
-
1 18
Venäläiset suolakurkut
Onko joku tehnyt suolakurkkuja? Ei siis maustekurkkuja, joissa on usein esim. sokeria... http://www.kotiliesi.fi/ruokaohjeet/mummin-suolakurkut Kuinkahan tärkeä ainesosa nuo mustaherukan lehdet ovat? Niitä kun ei ole...
-
0 8
Ihanat silakat rannalta pois
Kypsyvätkö silakat pelkällä suolalla ja sitruunalla? Kun minusta melkein kaikki silakkasäilykkeet ovat liian etikkaisia? Eli jos tekisin esim. valkosipulisilakoita muuten tavallisten reseptien mukaan, mutta jättäisin tai ainakin puolittaisin etikan määrän ja korvaisin sen sitruunalla/limellä? ...
-
0 3
Etikkaliemi säilömiseen.
Syötiin ravintolassa ja salaatti pöydässä oli säilöttyjä paprikasuikaleita. Olen näitä ostanut kaupasta,mutta nämä oli suolaisempia (lue parempia). Etikkaliemi ohjeissa on pääsääntöisesti käytetty sokeria. Voisikohan sokerin korvata suolalla osin tai kokonaan? Onkos kukaan testannu?...
-
0 62
Koristeita
Meinasin laittaa ja löytää tähän koristeluvinkkejä ja -juttuja. Esim miten saa kivoja suklaa suikaleita kakun koristeeksi, tai .. tai.. 8-) jne. ;)
-
0 16
pari kysymystä
Hei teille kaikille ! Osaakohan kukaan vastata, miksi nykyään "keitetään kauhoja,lusikoita ym joilla sekoitetaan ruokaa". Minulle opettiin jo lapsena että sekoitusväline on laitettava vierelle varatulle asetille tms ? Toiseksi nykyään ei kukaan näytä "herättelevän" hiivaa = tuore hiiva sekoitet...
-
0 5
Spinnyn kuorrute kotileipurille?
Uusi herkku näyttää ihanalta, mutta lapsiperheen ruokabudjetti kaatuu äkkiä, jos alkaa ostelemaan kolmen euron leivoksia koko perheelle. Kotikokin muistista löytyy kyllä napakka pullataikina ja rasvainen kanelitäyte, mutta mitenkähän sitä kuorrutteen tekisi? Ideoita? Katumainoksessa lukee P...
-
0 31
Löytyskö pika-apua
Aattelin valmistella huomista varten possunfilepihvit pannulla niin että ruskistan pihveistä vain pinnat, jäähdytän ja laitan aamulla vasta pataan. Eli en jaksaisi yötämyöten odottaa että valmistuvat padassa (slow cookerissa) mureiksi. Voiko näin tehdä maun tai rakenteen tms. kärsimättä?...
-
0 14
Kysymys pavuista
Keitin ensimmäisen kerran eläissäni isoja valkeita papuja. Keittämisen jälkeen papujen väri muuttui valkeasta kerman väriseksi ja niiden pinnalle ilmestyi ruskeita juovia, aivan kuin verisuonia. Joissakin näytti olevan pieni musta pilkku toisessa päässä, jotkin pavuista olivat "räjähtäneet". Onko...
-
0 5
puolukkajälkiruoka kateissa
Muutama vuosi sitten työpaikan ruokalassa oli jälkiruokana jonkinlaista puolukkarahkaa.. (Rahka lienee väärä sana) Siinä oli ruisleseitä (saattoi olla muukin vilja) ainakin. Puolukka oli rakenteeltaan rakeistä, aivan pieninä paloina siis. Ei missään nimessä hilloa tai survosta. Todella vaikea ...
-
0 20
Osaako kukaan auttaa?
Ostin aikanaan koulun myyjäisistä puolukkapiirakkaa, jonka veroista en ole sittemmin saanut. Piirakassa oli ainesosa-lappu mukana, mutta kun en tiedä määriä enkä muutenkaan tekotapaa. Olen yrittänyt googlettaa piirakkaa, mutta eipä ole löytynyt. Eli osaisiko kukaan sanoa tarkkaa tai edes vastaava...
-
0 5
kysymys
pitäskö olla ihan oma ketju erilaisille ruokaan liittyville kysymyksille ? vai onko se tämä..... Onko tietoo B)- Joskus oli täällä puhe kunnollisesta vanhanajan nötkötistä ym. lihasäilykkeistä. Nämä jalostajan ym, ei miellytä. Joku tiesi kertoa paikan joka valmistaa sellaista lihaisaa säilykett...
-
0 10
onko ehdotuksia
että mitä muuta ruokaa voi tehdä kuin spagettii jauhelihaa ,makaroonii jauhelihaa ja risottoo riisi ja jauheliha.Välillä uuniruokaa.Pizzaa. Raketti spagettia ja jauhelihaa. Kastikkeet ovat aina samoja.