Kysymykset
-
0 20
Nyyttärit
Olis huomenna tarkoitus mennä kyläilemään nyyttäri meiningillä. Leipoisin, mutta en tiedä mitä. Valinnan vaikeus! Makeaa tai suolaista. Helposti kuljetettavaa, kun en tiedä millä kulkupelillä lähden liikenteeseen. Ei ruokavalio ongelmia! Otan siis ehdotuksia vastaan.
-
0 9
leipä kone ? onko tietoa.
no moikka taas pitkästä aikaa kaikille kokkilaisille, olen ollut kesä laitumilla ja nyt kun alkaa tämä kesä näyttään tämän pimeämmän puolensa niin kerkiää käymään koneellakin, ja vähän tutkaileen mitä täällä on touhuttu. olen saanut semmoisen päähän piston että ostaisin leipäkoneen ,onko kellää...
-
0 1
Kalakukot; lentävät ja vähemmän...
Virittelempäs`tässä nyt keskustelua kalakukon syvimmistä olemuksista. Itse kun on savosta appiakka, joka kyllä hallittee, mutta ei kukkoo tee...suututti se,..mutta avokukon hän pyöräytteli aina silloin tällöin..., vaikeetako,...no,..ei. Mutta se pitkä haudutusaika! Kirjoitin tossa "Rennon mi...
-
0 2
Suolavinkkejä
Löysin Jozon sivuilta hyviä suolavinkkejä, olipas hyviä vinkkejä, monta tuttua mutta olipa uusiakin http://www.jozo.fi/suolakoulu.php?id=suolavinkit Tänään testasin tuota että laitetaan sipulin päälle suolaa niin ei karvastele silmiä pilkkominen. Ja paikkansa piti.
-
0 21
Tuore pasta
Ostin eilen Jamie Oliverin Pastakoneen. Onko kokemuksia vastaavista härveleistä ja hyviä ohjeita?:-)
-
0 32
Kaktus
Hevitäti on tässä kummastellut pari viikkoa, että voiskohan jotenkin tehdä kaktuspuuroa! :-) Kai jossain päin maailmaa tehdään kaktuksista sapuskaa, mutta myydäänköhän Suomessa syötäviä kaktuksia? Sitten mulla kävi myös mielessä että jos ostais kaupasta kaktusmehua ja siihen tekis vaikka kaurapuu...
-
0 6
Tuore pinaatti
Ostin kolme pussillista tuoretta pinaattia kalliiseen hintaan, koska löysin reseptin ricotta-pinaattipihveille. Mikähän järki oli ostaa turetta pinaattia kun valmiiksi käsiteltyä saa pakasteena edullisemmin... Onko jollain joku bravuuri, joka tehdään nimenomaan tuoreesta pinaatista? Voisin sää...
-
0 28
Afrikkalainen keittiö
kamun kanssa mietittiin että nyt on jo vähän "kaikkea "makuja ja eri maiden keittiöitä päässyt maistelemaan mutta tuo Afrikkalainen keittiö on vielä kokematta!! Eikös täällä joku vallan asustakkin siellä?olisi kiva kokeilla jotain ihan uutta. Mahtaako kaikkea tarpeellista täältä löytyä?...
-
0 9
vastauksia uusavuttomille by Pirkka-lehti
Uusavuttomuuden huipennukset Tositarinoita jotka on poimittu Pirkka-lehden kysymyspalstalta: - Yksi juttu, jota en ole koskaan ymmärtänyt, ovat liharuoat. Kaupoissa ja mainoksissa liha on punaista, mutta lautasella ruskeaa. Ratkaisu: Naudan, sian ja lampaan lihan väri mu...
-
0 35
Sitruunaisia jujuja & vinkkejä & resepteitäkin
Ajattelin aloittaa sitruunajujuista uuden ketjun.... Yli vuosi sitten juttelimme sitruunankuorista http://www.kotikokki.net/keskustelut/index.php?read,2,1536,1539#msg-1539 ja tapaamisessa vaihdomme sitruuna vinkkejä... [quote=MinLii] ... tässä se sitruunajuju ... Siis Kotikokki ta...
-
0 148
Kananmuna
Suomessa syödään melko vähän kananmunia verrattuna muihin Euroopan maihin. Johtunee kolesterolipelottelusta? Kananmuna kuitenkin kuulemma sisältää kaikkia muita ravintotekijöitä paitsi C-vitamiinia. Minä pidän kananmunista. Siksipä minulla oli lainassa Michel Roux`n kirja "Muna". Laitan pöyt...
-
0 10
Voi kreemi juoksettui/erottui
Tyttö tekee voi kreemiä ja se ei kuulemma maistunu miltään ja lisäili sitten kahvia ja sokeria ja kaakaojauhetta lusikalla. Alunperin ne oli kattilassa kuumennettu. No oli miten oli, onko mitään keinoa saaha sitä kreemiä enää kasaan?
-
0 5
Kakkujen kokoja kyselen.
Haluaisin teitää että osaako kukaan sanoa kuinka monelle tulee kakku 29cm vuoasta (läpimitta). Kaipaan pikaista apua!
-
3 15
Muurikka-pannun "huolto"
Mitä rasvaa käytätte muurikkapannun "uudistamiseen"? Huomasin muurikkapannuuni tulleen varastoinnissa ruostetta. Luinkin jo vinkkejä miten se ruoste kannattaa poistaa (teräsharjalla) ja sitten uudistaa suolattomalla sian silavalla. Mulla vaan sitä ei ole kaapissa eikä oikein ole houkuttava ostaa ...
-
4 2
Tumma valkosipulikastike
Söin eilen ihanaa tummaa valkosipulikastiketta lampaankareen kanssa. Osaisiko joku neuvoa, kuinka sellaista voisi yrittää tehdä itse? Kastikkeessa oli varmaan paahdettua valkosipulia, se oli ihanan silkkistä ja täyteläistä. Punaviiniä? En tiedä, väri oli erittäin syvä ruskea. Voita? Siitä kiiltä...
-
1 59
Ruokaa tähteistä
Ennen kuin Eero ja muut "pojat" saavat tälle reseptiryhmälle ihan virallisen kategorian, voimmehan linkittää tänne reseptejä? Jokainen voi sitten kopsata omaan pöytälaatikkoonsa sopivat...
-
2 10
taikinan säilyttäminen jääkaapissa
Heissan! Haluaisin tehdä aamuksi sämpylätaikinan odottelemaan leipomista. Mutta miten sen kanssa piti toimia? Ensinkö tehdään taikina ja kohotetaan, sitten se kohotettu taikina säilytetään jääkaapissa, leivotaan ja kohotetaan uudestaan ennen paistoa vai kuinka? Olisin kiitollinen avusta. Enää en ...
-
0 17
Esivalmisteltuja ruokia lapsille?
Meille tulee elokuussa kotiin perhepäivähoitaja lapsillemme ja yhdelle ulkopuoliselle lapselle. Ruoat minun täytyy esivalmistella itse, eli hoitaja vain kuumentaa tai kypsentää ne itselleen ja lapsille. Kuka antaisi vinkkejä 1-4 v lapsille ja hoitajallekin maistuvista ruoista, jotka olisi helppo ...
-
0 9
Mehulinko.
:-)Mitä kaikkea, (hedelmää ym.) laitatte mehulinkoon?
-
0 5
Poron grillaukseen
Tarvitsisin ohjeita poron marinointiin/maustamiseen. Lapset ovat jälleen ennakoluuloisia uudelle ja niillekin pitäisi keksasta joku hyvä mauste poron potkakiekolle ja fileelle. Minulle kelpaa suola ja vaikka karpalomarinadi, mutta noi mukelot aiheuttavat pään vaivaa. Onko kenelläkään ohjeita?...
-
0 7
Alumiinifoliossa säilyttämisestä
Kääk.. Tein kebablihaa isomman satsin ja jätin sen foliopaperiin odottamaan siivutusta pakkaseen. Nyt kun aloin siivuttamaan, yksi köntsäle oli tummuttanut alumiinifoliota. Mites se menikään suolaisten ruokien säilytyksessä? Liukeneeko siitä ruokaan sitten alumiinia ja kuinka vaarallista maht...
-
0 7
Nyt nopsasti apua!!!
Mulla olis pari marenkista kakkupohjaa mutta siihen mun osaaminen niiden saralla sit loppuukin 8-), ajattelin mansikoita ja kermavaahtoa niiden väliin ja päälle mutta tartteeko niitä kostuttaa? tai pitääkö antaa "vetäytyä" ennen tarjoilua vai mitä ihmettä???? Ne on kuitenki aikas rapsakoita noinn...
-
0 64
Puolalainen Rumowy Torte
Sain tuliaisen Rumowy-esanssia Puolasta eli rommiesanssia, olen kuuklettanut eri hakusanoilla ja löysin muutaman puolalaisen "kotikokki"-sivuston mutta koska luin koulussa vain lyhyen puolan, en ymmärtänyt kaikkea. Jostain ymmärsin että torttu olisi keksipohjainen suklaakakku mutta siinä k...
-
0 11
Chili
Kaveri toi eilen muutaman nipun chiliä kun on lähdössä reissuun ja onhan noita tuossa itselläkin jokunen. Mietin, että josko kuivais osan kun ei ole nyt tarmoa alkaa säilömään. Tietty Mailon chiliöljykin olis (tu) hieno, mut ei ole sopivia pulloja... Miten chili kuivataan? Kuivuuko se jos laitan...
-
24 17
Fariinisokerin korvaaminen
Osaisko joku sanoa kun kakkuun pitäisi laittaa fariinisokeria 1½ dl ja sitä ei kaapissa satu olemaan, haluaisin kuitenkin tavallista sokeria enemmän aromia ja aattelin että voisiko käyttää osan siirappia? Onkohan mahdollista korvata tuo määrä esim. 1 dl sokeria ja ½ dl siirappia, vai mahtaako va...
-
1 12
Pakastettavia ruokia
Hei! Kiireisenä ihmisenä tekisin mielelläni paljon valmiiksi ruokaa ja leivonnaisia pakastimeen, mistä niitä voisi aina tarpeen vaatiessa sulattaa ja syödä. Sen tiedän, että ainakin lasagne on ihan hyvä ruoka pakastettaviksi valmiina annoksina, mutta sanokaas muita hyviä reseptejä tähän tarkoitu...
-
0 2
sokeri
Moi. Ostin intiaanisokeria, en kyllä muista miten ja mihin sitä käytetään. Sokerin palat on tumman ruskeita ja aika isoja paloja.
-
0 21
Mistä mehevyys?
Millä kuivakakusta saa mehevän? Onko riittävä rasva mehevyyden takana vai joku muu aine? Olen yrittänyt monta kuivakakkua ja tuntuu että ne ovat aina kuivia, vaikkakin kyllä kuohkeita. Haluaisin kerrankin saada mehevän kuivakakun. Auttakkee auttakkee.
-
0 8
makean minttukastikken/siirapin reseptiä haen
Meillä on tolkuton puska piparminttua ja ajattelin, että siitä vois tehdä minttukastiketta jäätelön mausteeksi. Onko kellään tiedossa hyvää reseptiä?
-
0 26
kookosmaito
eli söin eräässä Thairavintolassa jälkiruokana riisiä/kookosmaitoa, kylmänä. En tiedä mitä muuta siinä olisi ollut, maku oli makea, riisi siis keitettyä. Onko ohjetta tälle, että saisi tehtyä itse? En halua ruveta säveltämään mutupohjalta.