Kysymykset
-
44 18
Mikä on punajuuren kypsennysaika?
Kuten otsikossa: Mikä on punajuuren kypsymisaika jos sen keittää? Tai kypsentää uunissa kuten lohkoperunat?
-
0 16
Joulu"kala"?
Onko paikkakunnallasi, tai lapsuuden muistoistasi, vai onko perinteeksesi muodostunut jokin "joulukala"? :oMeillä täällä Oravaisissa on sellainen perinne, että "joulumade" täytyisi saada pöytään!:-) Tietenkin oma asia, miten sen haluaa valmistaa. Mutta tyypillisintä on, että made "nyljetään...
-
0 14
Leiviuunin käyttö
Heipsan! Nyt on saatu uusi koti ja siellä on leivinuuni jota opettelen käyttämään. Nyt siis kaipailisin ohjeita miten ja mitä siellä voi tehdä? Ja tietenkin sitten herkullisia reseptejä. Äitiltä saan ruisleivän juuren ja ohjeen joten niitä ainankin on tarkoitus tehdä! Jos löytyy ohjeita eril...
-
0 13
Passiopudding
Apua kanssakokeilta! Madeiralla käydessäni sain jälkiruoaksi Maracusa- eli passionhedelmävanukasta, joka vei kielen mennessään. Miten sitä tehdään? Vanukkaita ylipäätään? Kiittäen jo etukäteen : ))
-
0 3
Nyt tarttis resepti saada
Elikkä onko kellään gluteenittomien joulupipareiden ohjetta? Sisareni on gluteenittomalla ruokavaliolla( kaura ja ruis kyllä käy)ja ollakseni tasapuolinen haluaisin leipoa myös hänelle joulupipareita niinkuin muillekin teen.
-
0 48
Pikkuleipiä
heissan kaikki.eka kertaa tällä sivulla, mutta kun on huutava hätä:(. Minulla on ollut resepti pikkuleivistä, joihin laitetaan valkosuklaarouhetta, tehdään kuin haarukkaleivät ja päälle kirsikka. Ohjetta ei löydy mistään ja pikkuleivät on mielettömän hyviä :-).Osaako kukaan auttaa? :S...
-
0 219
Joulukinkusta..
Hei, meillä päin on ollut joulukinkkuja tarjouksessa näin etukäteen... Olisko vinkkejä mitä euronvenyttäjä / laihduttaja voisi kinkusta laittaa, ettei sitten Jouluna kinkku jo aivan tökkisi??
-
0 10
Säilyvyys?
Kuinka paljon säilyvyys aikaa uskaltaa luvata esim tällaisille ohjeille? http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/35123/Valkosipulisilakat http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/37729/Punasipulivinaigrette
-
0 9
Närästää!
Olen tarkkana suuren perheen äitinä leiponut sämpylät aina itse. Puolentoista litran nesteeseen ja kuivahiivalla. Aina suunnilleen samalla tavalla, jauhoja vaan vaihdellen. Nyt vaan jostain kumman syystä tuoreet sämpylät alkaa närästää aina joskus. Miehellä sama juttu. Tuli vaan mieleen e...
-
3 22
puuron juoksettuminen
Teen sinänsä hyvää kokojyväpuuroa: 3 dl vettä + 1 dl ohranjyviä + 1,5 dl vehnänjyviä (molemmat kokojyvistä) saa pehmetä muutaman tunnin, sitten lisään 1 tl merisuolaa + 1 litra kokomaitoa ja laitan noin neljäksi tunniksi vesihauteesen (kerroskattila) uuniin (ajastimella aamuyöksi) + 150 astett...
-
0 4
Apua juustokakun kanssa
Nyt on siis mitä ihanin juustokakku hyytymään lähdössä. Haluan vaan tehdä päälle kuorrutteen ja mietinkin pitääkö itse kakun olla hyytynyt ennen hyytyvän kuorrutteen laittoa, vai voiko sen kaataa tuohon päälle saman tien?
-
0 31
Siivoustossut
Nyt sitten saatiin helpotusta. Laitetaan siivoustossut jalkaan ja kuljetaan keittiön ja tietokoneen väliä ja samalla tulee puhdasta. Kierretään vaikka pikkulenkki toisissakin huoneissa ohimennen. Näin liikkeessä sellaiset siivoustossut: pohjassa mikrokuituliinaa ja reunoilla mikrokuituiset patuk...
-
0 25
Sipuli.
Mitä tehdä... sain paljon pienikokoisia sipuleita ystäviltä. Voiko niitä säilöä tai pakastaa? Vai annanko "näivehtyä" korissaan, kun en kuitenkaan kaikkea "ehdi":-) käyttää. (En oiken kehdannut kieltäytyä lahjastakaan...)
-
0 43
Lihaliemi ja kalaliemi
Miten pitkään säilyy käyttökelpoisena itsetehdyt liha- ja kalaliemi pakasteessa? t. Piri
-
0 22
Apua ja vinkkejä ruoankuvaukseen
[url=http://digital-photography-school.com/blog/food-photography-tutorials/]Näin meillä;)[/url] no, ei kuitenkaan t. Piri
-
0 3
Miten maalaan marsipaania?
Olen aika uusi leipomis rintamalla ja tähän asti olen pärjännyt kerna tai tomusokeri kuorrutteilla ja niiden yhdistelmillä. Nyt kuitenkin pitäisi oppia lisää.. ja juhlia ei meidän lapsiperheestä puutu. joten alkaisi olla jo aokakin tehdä jotai erikoisempaa. siis miten saan maalattua marsipaani...
-
0 68
lisää nirsoja....
Oliskos teillä arvon kotikokkilaiset vinkkejä? Kun mies ei syö muuta kun jauhelihapizzaa, syystä että muut ei maistu millekään??? Mitäs mausteita laittais tonnikalan tai kinkun sekaan kun ei se saa olla tulista/pippurista ja aurajuustokin on pannaan laitettu. Alkaa nimittäin toi ko. ruokalaji j...
-
0 14
Mistä saan valkoista marsipaania?
Hei. Olen aika vihreä jauhopeukalo, mutta haluaisin tehdä lapselleni ti-ti nalle täytekakun ja tarvitsisin siihen valkoista marsipaania päällysteeseen. En kyllä löydä muuta kun punaista ja vihtreää marketeista. Käykö kuvan värittämiseen ihan tavallinen apteekista saatava elintarvikeväri? Kiito...
-
0 6
Ohravelli
Onkos kukaan tehnyt itse ohrajauhoista velliä lapselle? Lähinnä kai maitoon/veteen sekoitetaan jauhot ja keitellään jonkun aikaa.... Riittääkö 10 minuuttia?
-
0 8
Miten saisi ruoasta tulisuutta pois?
Miten saisi ruoasta tulisuutta pois? En oikein oo sitä vielä tajunnu.. Tuli laitettua mustapippuria vähä liikaa keittoon..:S
-
0 8
Pakastetut sämpylät
Harvoin pakastan sämpylöitä, mutta jos, niin kertokaa mikä on paras tapa sulattaa ne. Minulla ne ovat sitten jotenkin epämiellyttäviä, sellaisia vetisiä kohtia lähes jokaisessa. t. Piri
-
0 52
ongelmia ruuanlaitossa...
tervehdys Olen miettinyt pääni puhki,mistä helpoista kotiruuista saisin tehtyä miehelleni ja itselleni sapuskat,jotka olisivat ns. samasta "pohjasta" tehtyjä. Mieheni on oikea liharuokien ystävä,varsinkin possunlihan. Hän ei syö kasviksia kypsennettynä (ainoastaan tuoresalaattia). Ruuassa...
-
0 4
Semoule
Ostin itämaisesta kaupasta pari kiloa semoule vehnäjauhoja. Voisiko joku kertoa jauhojen parhaan tai parhaita käyttötapoja. Jauhoja löytyy eri karkeusasteisia. Lieneekö niillä jotain sukulaisuussuhteita polentan kanssa? Onko niissä sitkoa kylliksi leipomiseen?
-
0 6
Marmeladeista
Mikä on suosikkimarmeladisi ja olisko kellään hyväksi havaittuja marmeladiohjeita? Alkaa kyllästyttää appelsiinimarmeladi ja haluaisin ohjeen jossa on porkkanaa ja jotain muuta mutta nyt lyö niin totaalisesti tyhjää etten muista sitä toista ainesosaa. Muutkin reseptit käy toki, vaihteluhan virkis...
-
1 6
Kotitekoisen hapankaalin säilyvyys/säilytys
Morjens Päätin kokeilla hapankaalin valmistusta. Laitoin eilen tekeytymään 10l ämpärillisen. Tänään kurkistin ämpäriin ja näyttää käyminen alkaneen. Mietityttää vaan, että miten sen säilöisi. Ajattelin, että laitan koko ämpärin parvekkeelle, kun ei oikein mahdu jääkaappiin. Eikä ton jenkkikaap...
-
0 22
Viinietikka
Myydäänkö Suomessa Englantilaisten käyttämää mallasviinietikkaa http://www.versatilevinegar.org/todaysvinegar.html Jos myydään, niin missä ja millä nimellä? Olen yrittänyt etsiä kyseistä tuotetta mutta ainakaan City Marketista tai Prismasta en ole sitä löytänyt.
-
0 18
Lirujen merkitys - Konjakkikakku ilman konjakkia
Tekisi mieli jotain suklaista. Kirjassani Pehmeät suklaakakut on yksinkertaisen Konjakkikakun ohje. Tarkemmin, ellei peräti hyvin tarkasti, ilmaisten reseptissä mainittu konjakin määrä on - tydyyytydyytydyy - kolme ruokalusikallista. Kuka osaa arvioida, paljonko kakun maku kärsii, jos en käy A...
-
0 37
Valkosipuli ei kestä lämpöä
On aika ihmeellistä ettei missään ruokaohjelmassa tai vastaavassa ikinä kerrota että valkosipuli ei kestä lämpöä. Valkosipuli laimenee kovasti lämmittäessä. Sitä on käytetty tuhansia vuosia mutta silti sitä ei kovin moni hoksaa. Luin tämän tiedon Tiede-lehden Anu Hopian, elintarvikekemistin palst...
-
0 9
Auttakaas vähän..
Olis hakusessa ihan sellainen kasvispiirakan ohje, siinä oli juustoakin ja vissiin kermaviiliä tai jotain sellaista täytteenä ja ainakin parsakaalia, ehkä myös punaista paprikaa...oisko kellään ohjetta kyseiseen piiraaseen??
-
0 16
PAISKAISE KAKKU POYTAAN :)
.