Hautojen hoito.
On tietenkin paljon sellaisia, joilla ei ole omaisia paikkakunnalla ja siksi haudat jäävät hoitamatta. Jokaisessa seurakunnassa varmaan löytyy palvelu jonka voi ostaa ja näin hauta tulee hoidettua kuntoon.
Hautausmaa on rauhoittava paikka kävellä ja katsella. Omista rakkaistaan muistuu mieleen kaiken laista ja niitä on hyvä muistella.
21.9.2012
Merkintä on julkinen ja kaikkien nähtävissä.
Virhe
One fine body…
Valkoiset kanervat jäivät odottamaan hautojen lumipeitteitä.
Mieli täynnä muistoja ja hyvää mieltä sieltä palasin kotiin....
Kuvat päivittyvät heti, kun suljet tämän lisäysnäkymän kuva-napista.
Olenkin ajatellut, että sitten, kun aika minusta jättää, toivoisin, että tuhkani heitettäisiin mereen, jos se on sallittua tai sitten johonkin yhteiseen lehtoon, jossa voisi käydä muistelemassa jos niin tahtoisi. Mielestäni muistelua voi harjoittaa yhtä hyvin kotona ja sytyttää kynttilöitä jos niin haluaa.Kenelläkään ei olisi velvotteita hoidella istuttuksia. Maksetut hoidot, istutukset ja kastelut ovat aika kalliita.
Vanhoilla hautausmailla on rauhoittavaa kävellä. Siellä on viileää kuumallakin kesällä ja aina on hyvä olla, kun tulee kotiin. Vanhoja hautausmaita vaan on kyllä riittävästi jo nytkin niin että niitä ei tarvitse enää lisätä.
Vanhempieni hautaa olen hoitanut, kun ei enään muita halukkaita ole ollut.Annoin seurakunnalle kukkahoidon edelliskesänä ja ihan tavallinen begonia hoitoineen oli 47 ekee.Viime kesänä laitoin omat kukat murto-osalla tuosta hinnasta.Talvihoitoa ei seurakunnalla ole, eli itse on kuitenkin hauta kallunalla kukitettava.Koska hautausmaa on toisessa kaupungissa, en siellä jatkuvasti ravaa.Äitiäni ja sisariani muistelen usein kotonani.Ei siellä haudassa ketään ole, vain maatuvat luut.
Kun olen reissussa pidemmän aikaa, saattaa haudan hoito olla sitä sun tätä, mutta jos jotain vaivaa kuivahtaneet kukat, niin por favor siitä vain vettä niskaan.Nurmikkohoito heidän haudassaan on vielä pari vuotta seurakunnalta, mutta sitten täytyy miettiä, mitä tekee, haluaako uhrata satoja euroja kukka- ja nurmikkohoidosta seurakunnalle.Se jää nähtäväksi.