Jouluaatto

Riitta-Mummo
Luulen, että jokaisessa perheessä on muotoutunut tarkka järjestys miten aattopäivä kulkee.
Itse mietin tuossa omaani ja tulin ajatukseen josko muuttaisi tänä vuonna rutiineja ja tekisikin asiat eri järjestyksessä.
Kaikkihan alkaa tietenkin aamupalasta ja kinkun ottamisesta uunista, johon se edellisenä iltana laitettiin mietoon lämpöön kypsymään. Tämä on ensimmäinen asia joka muuttuu, eli paistan kinkun jo viikolla, koska meillä ei koskaan syödä lämmintä kinkkua.
Seuraavaksi on pihan laitto, kynttilät, saunapuut, havukoristeet ym. Tähänkin tulee muutos, teen kaikki jo perjantai-iltana. Haudoille käyn viemässä kynttilät jo aamupäivällä 6 vrk. öljykynttilät niin palavat koko joulun ajan. Sen sijaan keitän glögiä, maistelen sitä ja laitan puuron kiehumaan.
Joulurauhan julistus Suomen Turusta pysyy paikallaan, minusta riippumattomasta syystä.
Jouluaaton kirkko jää myös väliin sen tilalle tulee saunominen todella pitkän kaavan mukaan.
Tänä jouluna tulee myös pukki, koska lastenlapsia on jouluna meillä.
Saunan jälkeen syömme, sekin pitkällä kaavalla kuten aina.
Pukin vierailun jälkeen yhdessä oloa, pelailua, seurustelua jne.
Yöllä menemme yömessuun ja katselemaan hautausmaata, joka on todella upea.
Luulen, että kaikki pitävät näistä radikaaleista muutoksista ja niistä muodostuu uusia traditioita.

RAUHAISAA JOULUA KAIKILLE KOKKILAISILLE!

18.12.2011

Merkintä on julkinen ja kaikkien nähtävissä.

Kommentit