Ravintoloissa bruukataan laittaa juusto alle ja suosittelisin samaa ellei sinulla ole muitakin juustoja mut loppupeleis ihan sama laittaako alle vai päälle:) maku kuitennii ratkaisee
No niin,
nopea inventaario...
Melkein kaikki laittaa tässä ketjussa juuston alle...
Sitten katsotaan reseptit...
Melkein kaikissa resepteissä kuitenkin juusto päällä ;)
No niin,
nopea inventaario...
[quote isabella]No niin,
nopea inventaario...
:-) Ei ainakaan minun versiossa :-)[/quote]
Minna... avainsana... MELKEIN...
"Poikkeus vahvistaa säännön"
;)
Niin kauan, kun jaksetaan pääsääntöisesti vääntää "pannupitsaa" pellillä koko perheen iloksi, niin on ihan ykshailee, missä se juusto on, koska pohja on jo liian paksu, aivan liikaa tomaattikastiketta päällä ja se pelti on ladattu, kun oltaisiin sotaan lähdössä, koska kaikki "hyvä" pitää saada mukaan...
Sitten, kun aletaan tekemään PIZZAA, niin jutellaan uudestaan...
[quote minna bunce][quote isabella]No niin,
nopea inventaario...
;)[/quote]
Toinen poikkeus ilmoittautuu. Vain piirakoissa juusto tulee päälle ;)
[quote isabella][quote minna bunce][quote isabella]No niin,
nopea inventaario...
;)[/quote]
Toinen poikkeus ilmoittautuu. Vain piirakoissa juusto tulee päälle ;)[/quote]
Kolmas poikkeus täällä. Laitan juuston päälle ainoastaan uunijuustoleipiin ja piirakoihin.
"oikeanlaiseen" Italialaiseen ohutpohjaiseen, juusto alle. Sieltä se paiston aikana 300 astetta, nousee vähien täytteiden läpi ylös, ottaen täyteaineista makua mukaan. Olen nähnyt Jenkeissä version missä pohjan päälle tuli juusto, sitten tomaattikastike ja lopuksi täytettä. Tapoja on yhtä monia, kuin tekiöitäkin...
Olen nähnyt Jenkeissä version missä pohjan päälle tuli juusto, sitten tomaattikastike ja lopuksi täytettä. Tapoja on yhtä monia, kuin tekiöitäkin...
Tässä on eräs versio ko. Brooklynin pizzasta, jonka alkujuuret ovat Sisiliassa. Tomaattihan on historian valossa, melko uusi tulokas Italiassa - vähän kuin peruna meillä.
En ole pizzanpalvoja, mutta jos puhutaan perus-feikkimozzarellasta (esim. ex-DDR:n tai Viron ex-sovhooseissa valmistetuista), niin eiköhän se ole sama mihin väliin sitä heittää, voi laittaa vaikka pohjan alle, tärkeintä on täytteiden tasapaino -kyseessä ei ole raclette. Mielestäni juusto sopii silloin pinnalle kun käytetään parempilaatuisia juustoja kuten buffalomozzarella, chevreä, roquefortia jne, tällöin juusto halutaankin tuoda esiin.
"Riita" keskeltä poikki.... Eli alle sekä ylle :P , kuitenkin niin että suurin osa juustosta alle. Itse teen ohuen ohuet pizzapohjat, joihin ensimmäisenä pohjalle noin ruokalusikallinen öljyä, sitten tomaattimurska, sitten juusto, sitten täytteet, ja sitten vielä ohut kerros juustoa :)
Tuon öljyohjeen nähny joskus jossain italian ruokaohjelmassa tms, se estää täytteiden kosteuden imeytymästä pohjaan, ja näin tulee ihan kotiuunissa rapea ohut pohja. Vaikka pohjan paksuus ehkä 2 mm niin silti pizzan pystyy syömään ihan käsin :)
Monasti taikinan kanssa ollaan kärsimättömiä. Ei malteta antaa sen levätä ja alustaa...
Olen huomannut, että sitä parempi pohja mitä kauemmin taikina kohoaa.. Saatan laittaa taikinan pöhisemään jo aamusta kun illalla tehdään pizzaa.. Käyn vain painelemassa taikinan alas.
Erityisemmin en ennen uuniin menoa kohottele. Nykyään olen alkanut vetäisemään pizzan leivinpaperin avulla esilämmitetylle pellille.
Meirän miäs tykkää sellaisesta ohuesta ja kovasta pohjasta pizzassa.
Sellaisen saa, kun paistaa pitsan pellillä ilman leivinpaperia. ei tartu kiinni.
Juustoa minä laitan alle ja päälle, eikä sitä silti ole koskaan liikaa.
Mina laitan myos mieluummin alle, siis kastikkeen paalle, mutta taytteen alle.
Minusta tayte sailyttaa makunsa paremmin, muuten kaikki maistuu vaan juustolle.
Minustakin tuntuisi loogisemmalta laittaa se alle, jolloin se liimaisi täytteet paikalleen. Mutta aina kun näen jonkun tekevän kotitekoista pitsaa, ne laittavat juustoraasteen kaikkien vetisten täytteiden päälle, ja sitten leikkausvaiheessa siipaisevat juustot täytteineen pellin reunaan ja jättävät vain taikinalevyn jälkeensä...
Minustakin tuntuisi loogisemmalta laittaa se alle, jolloin se liimaisi täytteet paikalleen. Mutta aina kun näen jonkun tekevän kotitekoista pitsaa, ne laittavat juustoraasteen kaikkien vetisten täytteiden päälle, ja sitten leikkausvaiheessa siipaisevat juustot täytteineen pellin reunaan ja jättävät vain taikinalevyn jälkeensä...
Noinhan siinä hyvin usein taitaa käydä, että täytteet lähtee. :)
Mielestäni pizza kypsyy tasaisemmin ja ehkäpä jopa nopeamminkin kun se juusto on siinä alla.
Ja onhan se muutenkin edustavamman näköinen kun näkee ne täytteet eikä tarvitse arvailla mitä pistää suuhunsa.
Täytteet maistuvat minun mielestäni paremmin ja erikseen, kun ne eivät ole "kiehuneet" muussiksi siellä juuston alla. Tomaattikastikkeen toki laitan pizzaan ensimmäiseksi ja sitten juusto.
Täytteet maistuvat minun mielestäni paremmin ja erikseen, kun ne eivät ole "kiehuneet" muussiksi siellä juuston alla. Tomaattikastikkeen toki laitan pizzaan ensimmäiseksi ja sitten juusto.
Yleensä päälle laitettu juusto poltetaan kivikovaksi massaksi, johon ei pysty timanttilaikkakaan ja joka vetää mukanaan täytteet tomaattikastiketta myöten...
Tuohon täytteiden liikkumiseen en ota kantaa.
Jep, näin juurikin. Täytteitä laitan sen verran maltillisesti ettei ne peltiä heilauttaessa pakene päältä :D
Ne on sitten reunattomia piirakoita ne, joihin on lastattu 400g jauhelihaa, purkki tonnikalaa ja ananasta ja... ja... ja päälle juustoraaste. :P:P
Ravintoloissa ja siis pitsauunia käyttäessä, kuten myös esim pitsakivi/pitsalapio kotokäytössä niin silloin juustoraaste täytteen alle siksi että kun se sulaa se pitää täytteen paikallaan eikä näin ollen lennä uunin takaseinään kun sitä vauhdikkaasti ottaa pois uunista...
Näin mä olen asian ymmärtänyt ja näin myös olen parissa paikassa opetettu että raaste alle. Tosin kotona olen -ennen pitsakiven ostoa- käyttänyt sitä päällä ja ihan sama maku ;)
Virhe
One fine body…
Kuvat päivittyvät heti, kun suljet tämän lisäysnäkymän kuva-napista.
nopea inventaario...
;)
Sitten, kun aletaan tekemään PIZZAA, niin jutellaan uudestaan...
FM
;)[/quote]
Toinen poikkeus ilmoittautuu. Vain piirakoissa juusto tulee päälle ;)
;)[/quote]
Toinen poikkeus ilmoittautuu. Vain piirakoissa juusto tulee päälle ;)[/quote]
Kolmas poikkeus täällä. Laitan juuston päälle ainoastaan uunijuustoleipiin ja piirakoihin.
Man v. Food -ohjelmassa oli myös esillä tämä kyseinen pizza. :) En tiedä sitten miltä maistuu..
Tässä on eräs versio ko. Brooklynin pizzasta, jonka alkujuuret ovat Sisiliassa. Tomaattihan on historian valossa, melko uusi tulokas Italiassa - vähän kuin peruna meillä.
En ole pizzanpalvoja, mutta jos puhutaan perus-feikkimozzarellasta (esim. ex-DDR:n tai Viron ex-sovhooseissa valmistetuista), niin eiköhän se ole sama mihin väliin sitä heittää, voi laittaa vaikka pohjan alle, tärkeintä on täytteiden tasapaino -kyseessä ei ole raclette. Mielestäni juusto sopii silloin pinnalle kun käytetään parempilaatuisia juustoja kuten buffalomozzarella, chevreä, roquefortia jne, tällöin juusto halutaankin tuoda esiin.
Oma pizzaohje
Tuon öljyohjeen nähny joskus jossain italian ruokaohjelmassa tms, se estää täytteiden kosteuden imeytymästä pohjaan, ja näin tulee ihan kotiuunissa rapea ohut pohja. Vaikka pohjan paksuus ehkä 2 mm niin silti pizzan pystyy syömään ihan käsin :)
(tu)
FM
Olen huomannut, että sitä parempi pohja mitä kauemmin taikina kohoaa.. Saatan laittaa taikinan pöhisemään jo aamusta kun illalla tehdään pizzaa.. Käyn vain painelemassa taikinan alas.
Erityisemmin en ennen uuniin menoa kohottele. Nykyään olen alkanut vetäisemään pizzan leivinpaperin avulla esilämmitetylle pellille.
Sellaisen saa, kun paistaa pitsan pellillä ilman leivinpaperia. ei tartu kiinni.
Juustoa minä laitan alle ja päälle, eikä sitä silti ole koskaan liikaa.
FM
Minusta tayte sailyttaa makunsa paremmin, muuten kaikki maistuu vaan juustolle.
Noinhan siinä hyvin usein taitaa käydä, että täytteet lähtee. :)
Mielestäni pizza kypsyy tasaisemmin ja ehkäpä jopa nopeamminkin kun se juusto on siinä alla.
Ja onhan se muutenkin edustavamman näköinen kun näkee ne täytteet eikä tarvitse arvailla mitä pistää suuhunsa.
Tuohon täytteiden liikkumiseen en ota kantaa.
Juuri näin. (tu)
Jep, näin juurikin. Täytteitä laitan sen verran maltillisesti ettei ne peltiä heilauttaessa pakene päältä :D
Ne on sitten reunattomia piirakoita ne, joihin on lastattu 400g jauhelihaa, purkki tonnikalaa ja ananasta ja... ja... ja päälle juustoraaste. :P:P
Näin mä olen asian ymmärtänyt ja näin myös olen parissa paikassa opetettu että raaste alle. Tosin kotona olen -ennen pitsakiven ostoa- käyttänyt sitä päällä ja ihan sama maku ;)
Juuri näin ja alle mozarellaa ja päälle mustaa emmentalia meidän pitsassa.