HS - Maku on tulossa uudestaan
Toivottavasti voimme päästä eroon kaikki E-ruokaa ja nauttia esimakua ruokaa :-)
Suomessa on erittäin hyvä raaka-aineita, mutta usein sitten ne ajetaan tehtaalle.... ja ulos tule E-ruokaa.
http://www.hs.fi/ruoka/artikkeli/Superkevyen+ruuan+suosio+hiipuu/1135262064652
Terve Silke
2.12.2010
Merkintä on julkinen ja kaikkien nähtävissä.
Virhe
One fine body…
Broilerinliha, vesi, vehnäjauho, hiiva, sokeri, mausteet, kalkkunalihavalmiste 10% (kalkkunanliha 70%, vesi, tärkkelys, maitoproteiini, arominvahvenne (E640), kasviproteiini, hyytelöimisaine (E407), hapettumisenstoaineet (E331, E301), suola, dekstroosi, säilöntäaine (E262), savuaromi), juusto 10% (maito, vesi, laktoosijauhe, natriumkaseinaatti, sulatesuolat (E452, E450, E331, E339), voi sakeuttamisaine (E407), hapettumisenestoaine (E330)), rypsiöljy, broilerin NAHKA, hernekuitu, muunnettu tärkkelys, maissijauho, suola, nostatusaineet (E500, E450, E341), soijajauho, maitoproteiini, munanvalkuaisjauhe, stabilointiaine (E412), broileriaromi, emulgointiaine (E451). Suolapitoisuus 1.3%, Voimakassuolainen. Lihapitoisuus 50%
Tiedätkö??
Huomena minä kerron :-)
Kuvat päivittyvät heti, kun suljet tämän lisäysnäkymän kuva-napista.
Epäilisin broileripyöryköitä?
Minä veikkaisin myös jotain valmishampurilaista :P
(tu)(tu)(tu)(tu)(tu)(tu)(tu)(tu)(tu)(tu)(tu)(tu)(tu)(tu)(tu)(tu)(tu)
FM
Lidl Kalkkunaleike? Putenaufschnitt?
FM
Oliskos se tämä? http://www.rainbow.fi/default.asp?viewID=1474&productID=466
se on :-) Se on RB cordon bleu ja tule saksasta (mutta on nyt suomalainen "brand"-nimi).....
Riitta-Mummo ja matlust olivat jo tosi lähälle.
Jos Leena, Riitta-Mummo tai matlust olevat Helsingissä kerro ja minä saan sittä kuppi kahvia ...
Terve, Silke
[img]http://bestsmileys.com/coffee/1.gif[/img]
terv:Leena
Mie tulen kekkereihin mukaan!
Kiva, kun kerkesit kahville:)
Vahan mattimyohanen taalla yrittaa paasta kekkerehin kuokkimaan!
En kylla olis tuota arvannutkaan.
Terveisia Silkelle
ja nautitaan virtuaalisesti -vaikkakin kuokkavieraina- kahvikupista... onko kastettavaakin?
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/168295/Lychee%20%28Litchi%29%20piirakka/
Niinpa voisinkin, ja voisin tarjota myos lyhtykukka kaaretorttua, mika on aika aromaattista... mutta pitaa viela vahan hioa reseptia , ehka siita tulisi niin hyvaa, etta kehtaisi tarjota nain hienoilla kahvikutsuilla.
Eiko Riitta-Mummokin ole mukana? Olisko lakkatorttua tarjolla?
Entas Silke, mita sina nain virtuaalisesti tarjoaisit kahvin kanssa?
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/243036/Mandariini%20Rahka%20Kakku/
:-)
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/57965/Hilla-valkosuklaapiirakka/
sehän on mun upein tarjottava.
Olen ollut talkoissa koko päivän, siksi vähän myöhästyin kahvikekkereiltä. Anteeksi !
Minulla meni ostoslistalle ja olen etsiskellyt sopivaa, mutta kun ei ole aikaisempaa kokemusta niin kertokaas vinkkejä :)
Kiitos! Älysin hiukka mitä kannattaa ottaa huomioon vertaillessa :)
Miksi meille syötetään tällaista roskaa?
FM
FM
Lihaliemen keittäminenkin on todella yksinkertaista, vaan eipä moni sitäkään tee ?
Onneksi en ole koskaan noihin kevyttuotteisiin "hurahtanut" eikä keittiöstäni löydy myöskään näitä keinotekoisia "kermoja" tai mitä rasvasekoituksia ne on !
Oikea maku ratkaisee samoin terveellisyys (tu)
Voin kertoa, että suola taitaa olla ainoa. Silti he Heset ja Mäkkärit kolunneina haluavat joskus tehdä itsekin ruokaa ja nuo valmis hössötykset ovat helppoja ja heidän mielestään vieläpä maukkaitakin.
Kyllä se kriittisyys siitä iän ja kasvavien rahavarojen myötä sitten kehittyy, Ehkä?
Sopiihan ruokakermoja ja sen sellaisia halveksia, mutta totuus on se, että ne ovat tulleet jäädäkseen ja hyviä ovatkin.
Itse juuri tein karpparin lohikeittoa. Itse fileoin ja kevyesti graavasin lohen.
Sitä, porkkanaa, herne-maissi-paprika pussi, kalan perkeistä tehty liemi, pippurit, kalaliemikuutio, liperiä, laakerinlehteä ja keitos melkein kypsäksi. kaks purkkia 10 % hyla ruokakermaa, muutama kuutio koskenlaskijaa, tuoretta tilliä ja lopputulos sen makuinen et kelpais vaikka kelle "kerma per.....".
Muokkaus...Meidän naapurin lehmiä kasvattettiin todella rakkaudella ja ruokittiin vain omalla rehulla,tämä oli ensimmäinen ja viimeinen poikkeus.
No Jumalalle kiitos, minulle on annettu niin rahvaanomainen makuaisti, että melkein kaikki käy.
Roskiin en muista koskaan mitään ei pilaantunutta heittäneeni.
Kyllä minullakin voita ja normaali kermaa AINA kaapissani on, margariinia ruoanlaittoon ja leivontaan en ole käyttänyt ainakaan 40 vuoteen, mutta en minä niitä tuomitse, jotka käyttävät.
Sama on kaikessa muussakin ruoanlaittoon liittyvissä asioissa.
Minua voi syyttää monenlaisista asioista, mutta ruokaan liittyvässä en halua Jeesustella ja omia tottumuksiani ainoana oikeana pitää.
Kyllä me kaikki erilaisilla makutottumuksilla tänne mahdumme ja mieluiten sulassa sovussa.
HYVÄÄ JOULUA VAAN KAIKILLE, JA MAUKKAITA KOKKAUKSIA ON AINEKSET SITTEN KAUPAN EINEKSIÄ TUUNATTUNA TAI ITSE ALUSTA ALKAEN VALMISTELTUNA.
Mielestäni Madventures-miehet puhuivat asiaa perjantain Puoli Seiskassa
http://areena.yle.fi/ohjelma/e9739eb82e4182c602aa14b343bead90 :) Kuunnelkaa ihmeessä..
Mm. siitä, että nykyään on vallalla omituinen yhtälö: Liikalihavia, mutta aliravittuja länsimaalaisia.
Ja kaikista "jalostetuista" ruoista. Nehän on jatkettuja eikä jalostettuja!! Eli einekset on pula-ajan ruokaa???
En ollenkaan epäile keiton maukkautta mutta onko kalaliemikuutio tuossa tarpeen, kun pohjana sentään on kunnon liemi? Minusta suomalaisessa kokkauksessa tungetaan liemikuutioita turhaan vähän joka paikkaan "antamaan makua" (piilosuolaa ja -rasvaa niistä saa...).
Kaksi purkkia 10% ruokakermaa, à 3.3 dl vastaa 66g maitorasvaa. 2 dl purkki kuohukermaa sisältää 70g - aika vähän olisi eroa. Kärsisikö maku, jos 2 prk ruokakermaa korvaisi yhdellä purkilla kuohukermaa?
Ruokakermassa muuten on natriumsitraatista natriumia 0.2g/100g, joten yksi 3.3 dl purkki vastaa vajaata 2 grammaa suolaa. Juuri natrium on suolan haitallinen aine.
En ollenkaan epäile keiton maukkautta mutta onko kalaliemikuutio tuossa tarpeen, kun pohjana sentään on kunnon liemi? Minusta suomalaisessa kokkauksessa tungetaan liemikuutioita turhaan vähän joka paikkaan "antamaan makua" (piilosuolaa ja -rasvaa niistä saa...).
Kaksi purkkia 10% ruokakermaa, à 3.3 dl vastaa 66g maitorasvaa. 2 dl purkki kuohukermaa sisältää 70g - aika vähän olisi eroa. Kärsisikö maku, jos 2 prk ruokakermaa korvaisi yhdellä purkilla kuohukermaa?
Ruokakermassa muuten on natriumsitraatista natriumia 0.2g/100g, joten yksi 3.3 dl purkki vastaa vajaata 2 grammaa suolaa. Juuri natrium on suolan haitallinen aine.[/quote]
Niin tuossahan en sanonut millaisen saavillisen lientä keittoon laitoin ja juuu kalaliemi oli ehdottoman tärkeä juuri oikeanlaisen maun saavuttamiseksi.
Meillä ei mitään lässyn lässyn mauttomia litkuja syödä
Sitäpaitsi mun ruokakermat olivat 2 dl:n purkkeja.
10% Pirkan ruokakermassa on 100 gr:ssa proteiineja 2,9, hiilareita 4,5 ja rasvaa 10 g.
Itse pidän Reformin luomu kasvisliemijauheesta.
Mutta kerrohan zora miten liemijauheen teko onnistuu?
Olen käynyt muutamassa kaupassa kysymässä jogurttia, joka olisi litran purkissa, sokeritonta, makeutusaineetonta, maustamatonta, normaalirasvaista (esim 2,5% kuten kevytmaito), ei hyla, ei laktoositon. Siis TAVALLISTA maustamatonta jogurttia tavallisella hinnalla, ei siis hyla tms. -hinnoiteltu.
EI OLE. Teen itse.
Prosessin jälkeen taas koneeseen pyörimään lipstikan ja merisuolan kera ja vihannesliemipulveri on valmis.
Tämä on ollut tekolistallani vaikka kuinka kauan,en ole vaan saanut aikaiseksi.Jos kiinnostaa,voin pistää tarkan reseptin ensi syksyä varten tulemaan...ja löytyyhän niitä ohjeita netistäkin.:-)
Samalla laitteella sitten ylimaaraiset banaanit sipseiksi...(:P)
Ei vie paljon tilaa ja levysta on helppo taittaa tarvittava maara kayttoon.
Minun on tehnyt kovasti mieli sitä kuivuria. Jos keksin sille paljon järkevää käyttöä, niin ehkä sen hankinta olisi perusteltua :D
tässä linkissä muutes ehdotetaan myös huoneenlämmössä kuivaamista, ainakin edullista. Niinhän sienille ja omenillekin tehdään..
http://koti.mbnet.fi/designlj/vegaanink/vegaanink/kuivaaminen.htm
kaikkea pitää kerran kokeilla, paitsi niitä kansantanhuja ja sukurutsaa -sanotaan...
ja -niksejä;)
http://www.pirkanmaanallergia.fi/ruokaohjeet/muut_ohjeet/kuivaaminen.htm
Kiitti hyvästä linkistä! Kohtahan sitä sais alkaa miettimään, että mitä yrttiä ja kukkasta sitä laittais... aah ;)
tuossa puskaa pahimpaan basilikan tuskaan;)... epyktissä niitä oli pensasaitoina, useita eri lajeja... tuoksua riitti..
[URL=http://www.aijaa.com/v.php?i=7214034.jpg][IMG]http://i8.aijaa.com/t/00859/7214034.t.jpg[/IMG][/URL]
::oMahtoi olla todellakin ihanat tuoksut.. Melkein itkettää :(
Pitäis varmaan ilmankosteusmittari laittaa yläorsille. Mutta ainakin viime kesänä joutui pitämään ovea ja ikkunaa jatkuvasti auki, että kovin suuria kosteuksia ei varmaan ollut.
juu, tuoksuja oli, basilikat olivat vaihtelua kamelinpas...lle:D
niin, kuivatuksessa se kosteus pitäs käsittääkseni saada pois koko ajan, kokeilemallahan tuon tietää. Eihän siinä iso menetys ole, jos yhdellä puskalla testaat:-)
Aika paljon kyse lienee koetusta vaivasta / vaikeudesta. Esimerkiksi itselleni ei ole varsinaisesti ikinä tullut mieleen, että kannattaisi tehdä lihaliemi itse, niin ei ole oikein tullut selvitettyä mitä tekeminen vaatii saati sitten tehtyä, niin omassa mielessäni se tietenkin esittäytyy varmaan paljon vaikeampana kun se luultavasti oikeasti sitten on..
Käytännössä itsellä tietenkin vaikuttaa aika paljon myös se onko kyseessä arki vai vapaa :) Eli arkisin ehtii niin monesti sen verran myöhään vasta kotiin, ettei pienikään enemmän aikaa vievä askare oikein innosta; jotkut toki "palautuvat" ihan ruokaa laittamallakin, mutta en ainakaan toistaiseksi ole ihan tässä joukossa.. Arkisin tuleekin syötyä paljon huonommin kuin viikonloppuisin ja muina vapaina.
Viimekesän uutuus meillä oli kun liotettiin paprikan kappaleet nestemmäisessä Hichory savussa, kuivatettiin ja jauhettiin, ripaus merisuolaa mukaan ja maku oli mahtava.
(tu)
http://www.studio55.fi/lahipiirivoimavarana/artikkeli.shtml/1268217
Aika paljon kyse lienee koetusta vaivasta / vaikeudesta. Esimerkiksi itselleni ei ole varsinaisesti ikinä tullut mieleen, että kannattaisi tehdä lihaliemi itse, niin ei ole oikein tullut selvitettyä mitä tekeminen vaatii saati sitten tehtyä, niin omassa mielessäni se tietenkin esittäytyy varmaan paljon vaikeampana kun se luultavasti oikeasti sitten on..
Käytännössä itsellä tietenkin vaikuttaa aika paljon myös se onko kyseessä arki vai vapaa :) Eli arkisin ehtii niin monesti sen verran myöhään vasta kotiin, ettei pienikään enemmän aikaa vievä askare oikein innosta; jotkut toki "palautuvat" ihan ruokaa laittamallakin, mutta en ainakaan toistaiseksi ole ihan tässä joukossa.. Arkisin tuleekin syötyä paljon huonommin kuin viikonloppuisin ja muina vapaina.[/quote]
Jos sitä lientä nyt keitetään niin miksei enemmänkin? Pakasterasioihin ja käytettäessä mukaellen miten vaan..