Linsseistä ja soijista...
Punaiset linssit kypsyvät netin mukaan nopeammin kuin vihreät, mutta kumpiakaan ei missään kaupassa näy olevan, ellei sitten naapurikylän citymarketissa. Missä muodossa niitä myydään, miltä ne näyttävät, missä hintaluokassa ne hiihtävät?
Vaaleaa soijarouhetta näkyi olevan tarjouksessakin, voiko sillä korvata linssit? Sisko joskus aikoinaan kokkasi kotona soijapihvejä, haju oli niin järkyttävä että piti lähtiä päiväksi evakkoon. Onko tuo haju soijan ominaisuus, jota ei voi välttää?
3.11.2010
Merkintä on julkinen ja kaikkien nähtävissä.
Virhe
One fine body…
Jotkut tykkää valuttaa soijarouheen, minä käytän nesteenkin. Mutta olenkin paatunut soijarouheen käyttäjä ;)
Tuon keittämisen (ja valutuksen) jälkeen voitkin käyttää soijarouhetta jauhelihan tapaan. Tehdä kastikkeen, pihvejä... Paistaa pannulla ja lisätä esim makaroonilaatikkoon.
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/65556/Fetainen%20soijakiusaus Tuossa yks mun laatikkoruokalemppareista. Ja sen valkosipulin voi jättää pois jollei siitä tykkää :)
Tuossa ohjeessa soijarouhetta ei ole keitetty erikseen, vaan kypsytetty porkkanan ym kera ja lisätty liemineen päivineen.. Tapoja on monia.
Kirjahyllystä löytyy sitten ohjetta makaroonilaatikosta soijarouhekastikkeeseen ja kaikkea siltä väliltä.
Linsseistä on kans tehtynä mm. linssilasagne.
Kuvat päivittyvät heti, kun suljet tämän lisäysnäkymän kuva-napista.
Itse käytän punaisia linssejä esim. keittoon ja pataruokiin. Tummalla soijarouheella korvaan korppujauhot esim. lihapullissa ja lihamurekkeissa. Vaaleaa soijarouhetta käytän broilerinjauhelihan lisänä. Makaronilaatikon olen myös tehnyt ilman jauhelihaa pelkästä tummasta soijarouheesta ja hyvää tuli. Soijarouhe vaatii hiukan kauemman turvotusajan kun korppujauho, maku on hyvä ja murekkeen rakenne loistava. Sopii myös karppaajalle.
tuossa yksi linkki, josta saat hiukan hintahaarukkaa. kun klikkaat tuotteen nimen päältä tulee kuviakin, eivät tosin selkeitä näyttämään miltä esim. linssit näyttävät. Vihreät linssit ovat vähän kuin littanoita, kuivattuja herneitä
http://www.luomukauppa.fi/fi/421
kaupasta linssit ja pavut; usein käytän näitä gogreenin, ne näyttävät tältä..
http://www.gogreen.fi/tuotteet
soijana PolarSunin
http://www.polarsunproducts.com/index_fin.php?view=2,10
kysymällä sieltä kaupasta löytää ja voi pyytää tilamaan, jossei valikoimaan kuulu
Kaivoin tuossa pari viikkoa sitten pakastimesta jauhelihan, jonka parasta ennen-päiväys oli mennyt viime joulukuussa. Tein jauhelihakastikkeen, joka ei ollut häävin makuista, liha maistui valmiiksi vanhalta.
Tein sen kastikkeen samassa tuokiossa kun otin kyseisen paketin pakkasesta...
Jopa minäkin ajattelin näin, vaikkei järjen häivääkään ole ollu piiiitkään aikaan (:D mut hyvä että tääkin tuli selvitettyä (tu)
Kiitoksia vastanneille opastuksesta.
Täytyy todella olla sitoutunut tämänlaisten ruokatarvikkeiden käyttäjä, että näistä jotain kiksejä saa.
ANTEEKSI KAIKKI VEGETAARIT JA VEGAANIT YM.
Niidenkin laittamisessa on omat niksinsä.
Ja makuasioitahan nämä ;) Minä olen lihasta juurikin samaa mieltä kuin sinä soijasuikaleista (:D
Punaiset linssit ovat pehmeän makuisia. Itse tykkään käyttää niitä mm. keitoissa.
Molempien hyvä puoli on edullinen hinta ja säilyvyys, terveellisyyttä unohtamatta ;)
Linssit sopivat myös keittoihin tosi hyvin.
Soijarouhetta käytän yleensä jauhelihan jatkeena, esim. lihamurekkeeseen. Viime vuonna synttärijuhlilla lihapullat saivat erikoiskiitoksia, olivat tositositosihyviäjne., vaan ans ollakaan, kun kerroin, että murekemassan "lihasta" 1/3 oli soijarouhetta... "No, kyllä näissä joku outo sivumaku on." 8-)
Hinta on ratkaisevia tekijöitä tässä(kin) taloudessa, joten siksi linssit ja soijarouhe kuuluvat kuiva-ainekaapin vakioihin kuivattujen herneiden kanssa. Tosin, jos en olisi koskaan kotikokkiin kirjautunut, en varmaan olisi käyttänyt soijarouhetta, edes kuvitelmissani. Kiitos kaunis siis ihmisille täällä, jotka ovat tietämättäänkin valaneet minuun itsevarmuutta kokeilla keittössä kaikenlaista uutta (tu)
Sanoppas muuta...
Äitini ei voi käyttää tavan maitoa ja hän on nyt jo jonkun aikaa käyttänyt soijatuotteita. Maustamatonta jugurttia (se on monipuolinen tuote myös ruoanlaitossa), maitoa... Ja voi paljon paremmin kuin laktoosittomia tuotteita käyttäessään.
Kyselisin siis helppojen soijarouhe-, papu- ja linssireseptien perään, saa olla lihaakin mukana!
Iki-ihana anoppini tykkää hirveästi kasviksista ja on kuunnellut mun linssi- ja soijajuttuja ja haluaisi itsekin kokeilla. Juttu vaan on sellainen, ettei anopilla ole uskallusta lähteä keksimään reseptejä omasta päästään eikä ole uskaltanut vielä ostaakaan linssejä, kuivattuja papuja tahi soijaa kotiin.
Eilen illalla päähän sitten pälkähti, että minäpäs ostan anopille soijarouhetta, linssejä ja kuivattuja papuja ja annan samalla nivaskan reseptejä joululahjaksi :)
Makkaroita olen tahan vaihdellut tai laittanut sijasta kanaa. Lihapullatkin voisivat kayda hyvin, tai vaikkapa kalakin.
Soijarouheesta muusia http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/110159/soijarouheperunamuusi
Mutta vihreää linssiä en ole koskaan kokeillut . Miten se eroaa punaisesta maultaan ? kypsennysaikahan on pidempi.
Olen lukenut tuosta quornista kyllä, mutten ole siihen koskaan törmännyt, joten on jäänyt kokeilematta.
Olen lukenut tuosta quornista kyllä, mutten ole siihen koskaan törmännyt, joten on jäänyt kokeilematta.[/quote] Pyydä paikallista kauppiasta ostamaan pakastetiskiin, siitä saa vaikka mitä. Ps.Luin Linssilasagnen ohjeen ja se tulee kokeiluun ihan lähi aikoina.
Kiva :) Toivottavasti tykkäät.
Kiva vinkki toi soijarouhe korppujauhojen korvikkeeksi (tu), yritän aina laittaa niitä mahdollisimman vähän tai en ollenkaan, kun en tykkää murekkeista tai lihapullista mitkä on sellasia hötösiä (td) jatkanu kyllä olen muuten kans soijarouheella, eli korppujauhot kokonaan pois, nam (:P)