Kotikokkilaisten niksi nurkka
Pistän tässä itse ensimmäiset.
Kun teen lihamureketta teen sen tinavuokaan jonka pohjaan pistelen reikiä. Tämä vehje sitten suuremmalle uunipannulle metalliritilän päälle.
rasva valuu alemmalle pannulle mureketta paistettaessa. Itse teen kerralla jopa kolme tai neljä murekatta kun jauheliha on tarjouksessa eri makuisia ja sitten vaan pakastimeen. Kuitenkin tarttee varjella ettei pois valunut rasva pala alimmaiseen pannuun. Lisää vettä tarvittaessa.
Mega salaatti ainesten pesu. Jos tarvitsee vihreät tosi suuren salattiin se pieni salattilinko on huono vaihtoehto ja kestää ian kaiken. Itse joudun tekemään salattia varsinkin kesäisiin patio parteihin ja salattia tarvitaan melkoinen määrä. Pesen salatti vihreät ja vuoraan ison tai isoja froteisia kylpypyyhkeitä talouspaperilla siihen sitten päälle salattivihreät jäävuoret sun muut. Kiertelen pyyhkeen rullalla ja sujen nyytin useammalla kuminauhalla. Sitten nyytit pesukoneen linko ohjelmalla läpitse ja pn krispiä ja kuivaa salaati ainesta jatkotoimenpiteisiin.
9.1.2010
Merkintä on julkinen ja kaikkien nähtävissä.
Virhe
One fine body…
Niksejä http://www.kotikokki.net/keskustelut/index.php?read,6,4515,4571#msg-4571
Isoäidin konstit http://www.kotikokki.net/keskustelut/index.php?read,7,82956,page=1
Hanaviinipakauksen uusi elämä http://www.kotikokki.net/keskustelut/index.php?read,6,47000,47332#msg-47332
Kuvat päivittyvät heti, kun suljet tämän lisäysnäkymän kuva-napista.
FIKSUKIKKA
Olen vuosikausia yrittänyt löytää sopivaa leikkuualustaa kun pilkon sipulia, paprikaa, lohta yms. jotka jättävät hajuja ja värejä leikkuulautaan.
Kalamieheltä sain hyvän neuvon: pese maitotölkki, leikkaa pohja ja kaulus pois ja saat erinomaisen kertakäyttölaudanpäällisen, joka ei mene rikki leikatessa ja on ekologinen. Purkin taittoviivaa pitkin on myös helppo kaataa sipulit pannulle.
Teen näitä levyjä valmiiksi keittiön laatikkoon, josta on helppo ottaa tarvittaessa käyttöön. Sopii myös lasten leikkeihin liimausalustaksi ym.
-Eila
Mulle tuli mieleen, et tuohan on mainio kun pilkkoo vaikka yrttejä pakkaseen. Saa kipattua pussiin/rasiaan siististi! Kiva :)
Otin sitten konetiskipulveria ja kostutin sen vedellä ja annoin liota hetken likarenkaiden päällä...sitten hankasin ja hinkkasin hieman ja lika irtosi aivan helposti.Koko hella oli kuin uusi...:-)
Milahan voisi tosiaan laittaa oven lappeelleen ja kokeilla lipeät ja tiskiaineet,eihän se maksa,kuin vähän vaivaa.
Sulla on siis sivusta täytettävä kone, vai?
Mietin tuossa, että mulla meni pitkään joskus ennen kuin keksin sen luukun irrottamis -systeemin.
Vedä luukku ihan auki ja pienellä ylöspäin nitkuttamisella (samalla hieman luukkua vetäen), sain sen sitten pois. Mutta joka kerta vieläkin tuntuu siltä että teen sen ensimmäistä kertaa.
Olen sitten pessyt sen lokerikon ja huom. myös pyyhkinyt sen lokeropaikan kolon. Pumpulipuikot on oiva apu noissa pienissä koloissa ja rei`issä mitä tuossakin hommassa riittää.
Täytyykin mennä koneen pysähdyttyä taas putsailemaan sitä :)
Se (sivustatäytettävän) kumitiiviste kerää kamalasti mömmöä, muistakaa putsata myös se joskus.
Mulla oli siellä kerran kampa ja mikäköhän se toinen esine oli.. :D
Mulla muuten on ongelma, kun en ole saanut sitä alaluukkua, eli poistorööriä... nukkasihtiä auki.
Mutta tutkimpa senkin kohta uudestaan.
Meillä toinen kissa työntyy aina astianpesukoneeseen jos luukku on auki 8-) Josko se ajattelee hiiren löytävänsä.... Mutta onneksi sitä kissaa ei tule vahingossa pestyä. Sen huomaa kyllä.
Meillä toinen kissa työntyy aina astianpesukoneeseen jos luukku on auki 8-) Josko se ajattelee hiiren löytävänsä.... Mutta onneksi sitä kissaa ei tule vahingossa pestyä. Sen huomaa kyllä.[/quote
Mirsut on hyviä tunkemaan ittensä mitä ihmeellisimpiin paikkoihin (:P)
Sen tuhannen kerran on villapaidoista karvoja rullattu... Oppiipahan pistämään vaatehuoneen oven kiinni :D
Nimimerkillä Kihlalahjalakanoita pelastamassa.
Mut, vanha konstihan on liottaa kylmässä vedessä (tu)
Kylmä liotusvesi pitäis riittää, voishan sihen tahraan hieroa pesuainetta. Jos ne tahrat on jo koneessa kuumassa pestyjä, niin sitten voipi olla ettei enään lähde :S
Kylmä liotusvesi pitäis riittää, voishan sihen tahraan hieroa pesuainetta. Jos ne tahrat on jo koneessa kuumassa pestyjä, niin sitten voipi olla ettei enään lähde :S[/quote]
Niin mä vähän epäilinkin. Voi kökkö.
Noh, ei voi mitään.
Kiitos :)
Valkeita lakanoitahan voi liottaa kloriittivedessä, muttei tietysti värillisiä. Jotain tahranpoistoainetta voisit tietysti kokeilla hieroa siihen tahrakohtaan ja pestä sitten normaalisti.
Tässä vielä linkki Marttojen nikseihin:
http://www.martat.fi/neuvot_arkeen/tahranpoisto/tekstiilit/
Jos kyse olisi ihan vaan valkoisesta aluulakanasta, mää paskat nakkaisin, mutta kun on tosiaan kihlalahjalakanat..
Mutta entäs tuota sitten.. ihan ehta kakka, sitähän löytyy aina välillä vauvan vaatteilta ja ei niitä kivoja pikkuvaatteita haluaisi tuomita sitten pinttyneiden kakkatahrojen takia nukenvaatteiksi? (:D
Osa tietenkin menee huuhtelulla, pesuainehinkkauksella ja pesulla... mutta sitten tulee ne hetket, kun pyykkikonetta täyttäessä tajuaa, että hetkinen, tässähän on nyt paskaa tässä vaatteessa, eikä sille ole mitään tehty..
En kyllä ihan ekaks luovuttais. Valkoset on kumminkin valkosia. Ompele punasia sydämmiä tahrakohtiin, kun on kerran kihlajaislakanoista kyse :-)
Katoin kans tuota martta-linkkiä ja kai se on tuota oksaalihappokonstia kokeiltava..
Jos oven saa irti niin voisi laittaa lipeaa lasin paalle liuoittamaan tahrat.
Itse puhdistan uunin ritilat aina helposti laittamalla ne lipeaan paivaksi pariksi ja nostan ne sitten ihan putipuhtaina liuoksesta. Oon oikein ostanut semmosen littean "liotus laatikon" :D
Tosi pahasti palanut sokeri lahtee kanssa keraamisista levyista.
Toinen turvallisempi keino, joka vois toimia on hoyrypesuri. Silla lahtee kaakelin valit puhtaaksi ja uuniinkin olen kayttanyt, eika kayteta mitaan pesuaineita, kuumaa hoyrya vain.
Kokeile nyt ensin tuota Zoran ideaa, siita mulle lipeakin tuli mieleen, nayttaa lahtevat samat sotkut molemmilla ja Zoran aine on turvallisempaa!
Pistämpä korvan taakse.
Eilen keksin tehokkaan lääkityksen huulessa olevaan Herpekseen :S
Niin se lääke.
ETIKKA tuputin sitä, niin jopas kuivi ihan silmissä ja tänään se on jo rupi (tu)
muoks. Ei siitä silmät pahasti kuivuneet, mut se inhottava patti kyllä (tu)
Kunhan muistaa olla tarkkana ettei mene silmään. Polttaa nimittäin pirusti, sitten itkee ja taas on pussit.
Kyllä kertaalleen käytetty teepussi kosteana on paras ja toimii aina.
Grilliritilöiden puhdistukseen vanha juuriharja, siihen ruokaöljyä ja eiku jynssäämään. Sitten kun jouhet ovat irti niin harjaosan voi polttaa grillissä. Ekoteko!
Pesun jälkeen niistä saa oivallisia pikakäsipesuautomaatteja. vettä vain täyteen ja grillille, mökin huussin seinään, kalan perkuupaikalle ym.
Mulla on autossakin sellainen, olen ripustanut sen etuistuimen selkänojaan sinitarralla, kun ei laita ihan täyteen vettä niin pysyy kiinni. On aina puhdasta vettä erilaisiin tarpeisiin.
Sitten, kun täällä oli keskustelua, että millä saunanlasioven harmaa kuivuneet kalkkinokareet tai onko ne nyt veden mineraalinokareita saisi pois. Mitähän olisi, jos laittaa kumihanskat käteen ja tekee astiankonepesuaineesta muutaman ruokalusikallisen paksuhkon tahnan ja hieroo sen lasiin ja antaisi vaikuttaa, lähtisikö. Kun sillä lähtee kaikki pohjaan palamisetkin kattilasta. Kun laittaa kuumaan veteen sekoitettuna ja antaa olla kattilan pohjassa.
Tai sitten mies sanoo, että hanskat kädessä ja vain partakoneen ennen vanhaisella terällä vetelisi, heh, onhan meillä näitä ajatuksia!:D
Ei polttanut ;) ylähuuli vieläkin tallessa ja kauneuden takiahan voip vaik vähäsen kärsiä, jos herkempi on (:D
Täällä onkin ollut sellainen niksipalsta, MAILO varmaan löytää sen heti, siellä on ollut hyviä säästöniksejä ja muitakin.
Itselleni jokapäiväisessä käytössä on tuo suihkepullo tiskipöydällä johon laimennan tiskiainetta ja säästän sillä konstilla varmaan kymmeniä litroja kallista pesuainetta vuositasolla.
Toinen vinkki on pieni alumiininen purkki, jossa on reikiä, laitan siihen aina pippurit keitto/pataruokia tehdessäni. Ei tartte syödessä syleksiä pippureita. Toimii hyvin!
Espanjasta ostin sellaisen isomman teekellon / teemunan, joka siivilämäisyytensä vuoksi vapauttaa aromit ja maun paremmin ja nopeammin, sekä kokonsa vuoksi toimii isommillekin mausteille / määrille. Uiskentelee milloin missäkin keitossa ja padassa...
FM
Eri laisia ja kokoisia tasku täyteen ja sitten vaan kintas käteen ja eiku pesemään. Saippuaa liukenee mukavasti ja tarpeellinen määrä, ei suoraan iholle vaan kintaaseen ja kuluvat siinä mukavasti kaikki. Mitään ei mene hukkaan.
Ekologista ja halpaa. Olen niin vanhanaikainen mummeli, että käytän palasaippuaa etenkin marsei-saippuaa ja siitä jää aina palanen, joka muuten menisi roskiin. Viimeeksi yhdistin marsei ja tervasaippuan palaset, tuli tosi mukava tuoksu ja pesuteho.
Tuo niksi on hyvä!
Minä olen raastanu tähän asti omat pikkupalat suihkepulloon ja sillä suihkutellaan pöytiä ennen pesua.
Tykkään enemmän tuosta kuin kaupan aineista, koska lapset haluaa aina suihkutella. Ja välillä se pullo eksyy pienimmän suuhunkin...
Eipähän ole ainakaan, mitään ihme myrkkyjä ja lisäaineita.
Tuo oliivisaippua on kyllä ihan paras suihkussa!!!!
Kwaa.
Ja kasvuvauhti niissä oli niin erilainen, että ihan hämmästyin. Tuossa korkeassa (värittömässä) lasimaljakossa oli vissiin ihanteellinen "mikroilmasto", koska versot ovat venyneet jo 30 senttiä korkeiksi, kun matalammissa versot ovat vasta noin 10-senttisiä!
Liian korkeaan astiaan ei kannata tietenkään istuttaa, koska versojen leikkaaminen on silloin hankalaa.
Herneenversot ovat minun mielestäni parhaita versoja; ne ovat niin raikkaan makuisia! Aiemmin on vain harmittanut versojen kasvun hitaus, vaan nyt on sitten sekin ongelma ratkaistu!
Kahvin keittimen pesen joko soodalla tai etikalla ja hyvä tulee.
Ovat luonnon aineita siksi turvallisia, ei myrkkyjä.
Joulun alla puhdistin kaikki hopeaesineet ja lusikat soodalla ja foliolla. Foliopapari altaan pohjalle, muutama tl. soodaa ja hopeat sinne. Muutama tunti ja pesu. Hopeat olivat kuin uusia ja ei tarvinnut hangata ja pelätä myrkkyjä.
Elikkäs, mulla on pyykinpesukone sellanen, että se jättää vaatteet välillä pahan hajuisiksi ja välillä pesee ihan hyvin eikä haise. Hajuja on muutama erilainen... Toinen on tunkkainen ja toinen on öljyn haju. Onko muilla ilmennyt tätä? Voisiko vika olla koneesa itsessään? Vai jossain muussa? Olen putsannut sihdin useaan otteeseen ja siellä ei ole ollut mitään likaa.
On myös toinen ongelma pyykinpesukoneessa. Se lokero johon laitetaan huuhteluaine niin täyttyy koko ajan vedellä eikä vettä saa pois ollenkaan. Onko kenelläkään mitään neuvoa myös tähän ongelmaan?
Olen koittanut kysyä appiukolta ja isältäni neuvoa, mutta he eivät osanneet neuvoa. Joten ajattelin kysyä täältä, kun täällä on erilaisia ihmisiä ja ajattelin että jos tulisi neuvoja. :)
Martat.fi- sivulla on ohjeita lisää.
Niin ja sitten tuuletuksen jalkeen on tarkasti on tutkittava, ettei koneeseen ole mennyt pikkuelaimia piiloon!
Ainakin jos asuu Aussissa, katkeria kokemuksia on.:(
Siis tarkoitat jotain koppakuoriaisia tai sellaisia? :(
Siis tarkoitat jotain koppakuoriaisia tai sellaisia? :([/quote]
Vaikka niitakin, mutta kerran tiskikoneesta loytyi pikku possumi, ja sen jalkeen aina tarkistan kaikki pesukoneet ja heiluttelen vaatteet ym. ennen kaynnistamista.
Mita astioista, mutta tuhosin yhden yksilon elaman.
:(
Tuttavalla on istunut hiiri tiskarin ropellin päällä kun se aamulla otti kahvimukia. No sirpaleet tuovat kuulemma onnea :)
Tuttavalla on istunut hiiri tiskarin ropellin päällä kun se aamulla otti kahvimukia. No sirpaleet tuovat kuulemma onnea :)[/quote
Kiva herätys(:P)
Kiva herätys(:P)[/quote]
Joo ja sen mies ei edes uskonu koko juttua, väitti vaan että on nähnyt unta. Kunnes eräänä aamuna hänen miehensä oli ottanut mukia koneesta ja hiiri istuskeli taas siellä ropellin päällä. Sirpaleet tuotti sitä onnea koska toinen muki ei hajonnut :D
Ihan hiiren kokoinen tama possumi, varokaa tiskikoneissa possumeita ja hiiria!
Olen koittanut irrottaa sitä lokerikkoa, mutta en ole saanut irti. Luulen, että sen jotenkin saa irti, mutta en ole keksinyt mitään keinoa. Ehkä täytyy etsiä ohjekirja jostain ja katsoa mitä se sanoo ja testata Teya:n vinkki.
Kiitos vinkeistä ja lisää voi ehotella, jos tulee mieleen! :)
Kiitos! :)
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/50476/Pinaattisämpylät
ja lasagnen valkokastikkeeseen (:P)
Tuolla askelmittarin ohjeella tuli tosi hyvät sämpylät.
Jouluna läpsyttelen myös piparitaikinan useammassa satsissa kelmujen sisälle levyksi ja jääkaappiin. Helpottaa kaulimista, kun ei tarvi koko jämähtänyttä taikinaköntsää ruveta pehmittämään.
Onkos kukaan kokeillut ?
Käytössä on ja suosittelen :)
Miehen työvaatteet pesen enää muulla kuin pähkinöillä.
Käytössä on ja suosittelen :)
Miehen työvaatteet pesen enää muulla kuin pähkinöillä.[/quote]
Pitääpäs ensin käväistä luontaistuotekaupassa, jos vaikka sieltä löytyis. Meillä oli ennen kehitysmaakauppa, jossa myytiin luomua ja reilun kaupan tuotteita. Ei kai kannattanut, kun hävisi katukuvasta.
Olishan nuo pesupähkinät melkoisen ekologinen ja taloudellisestikin kannattava ostos (tu)
Sen lokerikonkin voi laittaa kuumaan soodaveteen likoamaan,ja sitten harjata puhtaaksi.
AIMATOn mainitsema sitruunahappo on myös hyvä vaihtoehto.
Ja jos etenkin keinokuituiset urheiluvaatteet eivät tule pesusta huolimatta raikkaiksi,kannattaa ostaa desi-huuhteluainetta,niillä kaikki *tuoksut* häviää vaatteista...:-) (etenkin niistä,jotka lojuu pari päivää kassissa)
Tässä aiempia niksi-ketjuja
NIKSI LINKKI http://www.kotikokki.net/keskustelut/index.php?read,8,107278
Niksejä http://www.kotikokki.net/keskustelut/index.php?read,6,4515,4571#msg-4571
Isoäidin konstit http://www.kotikokki.net/keskustelut/index.php?read,7,82956,page=1
Keskustelut otsikon alla lukee Etsi keskusteluista
kirjoita sinne esim. sana niksi
Isoilla ja pienillä kirjaimilla ei ole väliä, vaan sanamuodolla! Perusmuoto hyvä, mutta jos muistat tarkemmin esim otsikon kirjoita se.
Myös ketjun kaikki muut jutut on "muistissa" eli jos muistat Mailon sanoneen jossain että: Miksi muut ei etsi/löydä ketjuja, niin etsi sanoilla: miksi muut.
Älä yritä muistaa koko lausetta, se harvoin tuottaa tulosta (koska muistaa väärin).
Muista valita pidempi aikaväli, kuin automaatinen ehdotus 30 päivää siitä alasvetolaatikosta!
Toiselle alasvetolaatikolle ei tarvitse tehdä mitään.
Paina etsi keskusteluista.
Jos kirjoitit sanan perusmuodossa (niksi) löytyy niitä 13 sivua, joten aika suo etsiä mitä haluaa.
Mutta mitä tarkemmin osastit valita sanasi, esim. niksi linkki -haulla löytyy 9 sivua, jotka onkin kaikki ko. ketjusta.
Myös väleillä on väliä!
Jos laitat hakuun niksilinkki ei löydy mitään, mutta niksi linkki :llä löytyy ko. ketju.
Kuulostaa kamalan vaikealta, mutta ei ole sitä jos yhtään täällä juttuja lukee niin tietää mitä toinen on sanonut/itse on kirjoittanut!
LINKITYS
Valitse sivu jonka haluat linkittää.
Paina hiiren oikealla napilla osoiteriviä (www...)
Se maalautuu siniseksi ja valitse esiin tulevista laatikon vaihtoehdoista kopioi
Siirry toiselle sivulle (sinne mihin haluat linkin viedä, eli johonkin ketjun kirjoituslaatikkoon)
paina oikeaa hiiren näppäintä ja valitse liitä
Harjoitus tekee mestarin!
Mukavia etsintöjä kaikille :D