Luonnonmukaista lääkitystä

muari
Löysin taas erilaisia ohjeita kotikonsti-lääkitykseen.:)o

Ennenvanhaan kun maaaseudullakaan ei lääkäri ollut lähellä ja kuitenkin sairastettiin oli turvauduttava omiin troppeihin.:-)

Minun mummuni oli sellainen vanhan-ajan kansanparantaja jonka kuppaus saunaan tuli porukkaa pitkienkin matkojen päästä.

Hänellä oli monenlaisia ohjeita mukaan otettavaksi.
Valitettavasti olen monet neuvot unohtanut, mutta joitain on vielä muistissa.
Kaalinlehtiä käytettiin tuoreena kiedottuna polven ympärille, kun polvia särki, tai tuli nestettä niveliin.

Vatsasärkyyn laitettiin kaurapuuroa kumipussiin ja sillä haudottiin kipeää aluetta.
Lapsille annettiin ripuliin, perunajauho- vettä.

Itse olen kerännyt tällaisia:

Valkosipulirohtoja:

Känsiin: leikkaa valkosipulista känsän kokoinen viipale ja kiinnitä se laastarilla tai sideharsolla. Vaihda sipuliviipale päivittäin, kunnes känsä irtoaa.

Hyönteisin puremiin, hiero puremaa halkaistulla kynnellä.

KURKKUKIPUUN:Mittaa kattilaan n.3 dl vettä, viipale tuoretta inkivääriä, hiven cayenne pippuria ja 1 valkosipulinkynsi halkaistuna, 1 tl viinietikkaa, 2 tl hunajaa, kiehauta, ota pois tulelta ja anna jäähtyä.
Siivilöi seos ja käytä 3x päivässä kurlaukseen.

VILUSTUMISEEN:Laita astiaan 50 gr murskattuja valkosipulinkynsiä, kaada päälle 2,5 dl kiehuvaa vettä.
Sulje astia ja jätä seos hautumaan 12 tunniksi.
Siivilöi. Aikuisille 1 rkl joka toinen tunti.

JALKAKYLPY KIPEILLE JALOILLE:
Kourallinen merisuolaa+muutama kokonainen neilikka +1 rkl oliiviöljyä. Sekoita lämpimään veteen ja hauduta jalkojasi, niin kyllä "priskaantuvat".

Hampaiden suolavalkaisu: terveellisyyteen en ota kantaa.
1 tl soodaa+0,5 tl hienoa suolaa +tippa sitruunamehua.
Harjaa hampaat seoksella.

Äidilläni oli känsien ja syylien poistoon tämä ohje:

Heti herättyä, ennekuin on pistänyt mitään suuhunsa, ottaa ns. aamusylkeä ja voitelee sillä hoidettavan kohteen. Tämä toistettiin niin kauan kunnes kovettumat on pois.
Minulta lähti kyllä känsät ja syylät, tiedä sitten oliko aika vai "vahva" sylki, joka poltti ne pois.8-)

Olisi kiva jos saisi näitä vinkkejä muiltakin.

22.6.2008

Merkintä on julkinen ja kaikkien nähtävissä.

Kommentit