Leivän leipominen

Wenya
Hei!

Viime aikoina on uutisissa kovasti puhuttu miten leivänkin hinta on kallistunut kovasti ja samalla kuulee vinkkejä miten voi säästää kovasti kun leipoo leivän itse. Olen moista yrittänyt jokusen kerran, mutta omista leivistäni ei millään tule mitään sinne päinkään mitä kaupan leivät ovat.

Olennaisin ongelma on leivän koostumus. Leivistäni tulee yleensä aina liian tiiviitä. Joko niin, että koko leipä on tasaisesti tiivis, tai niin, että leipä tuntuu koostuvan isoista, tiiviistä rakeista. Olen melko varma että tässä on kyse huonosta leipomistekniikasta. Ehkä vaivaan liian vähän, kohotan liian paljon tai paistan väärässä lämpötilassa. En vain ole ihan varma mitä tarkalleen pitäisi muuttaa. Arvellessani, että vaivaan liian vähän, kokeilin hoitaa taikinan sekoittamisen monitoimikoneellamme, mutta lopputulos oli vielä huonompi.

Osaisiko joku neuvoa miten leipä leivotaan että siitä saadaan myös hyvää? Ottaisin mielelläni vastaan myös vinkkejä hyvistä nettisivuista tai kirjoista, joista voisi löytyä vinkkejä. Olisi tosi mukavaa saada toisinaan pöytään herkullista, kuohkeaa, vastaleivottua leipää!

26.4.2008

Merkintä on julkinen ja kaikkien nähtävissä.

Kommentit