Nyt olisi parhaimmat joulureseptit hakusessa. Millä tavalla ja millä suhteilla sinä olet saanut aikaan vuosi vuoden jälkeen parhaimman makuiset laatikot ja muut jouluruuat??
mun vaarini jolle on aikoinaan maistunu melkoisesti häppä, kehitteli piiloja mistä ei viinaksia löydy (että hän saa pämpätä); kaikkein paras piilo on kuulemma emännän käsilaukku, -sieltä kun ei emäntä koskaan älyä kattoa- si toinen oli semmonen sisustus-juttu; yks kerta kysyin mummulta et sil on uus pöytälamppu; no muori siin ihmetteleen et mitä????
lipaston päälle oli ilmestynyt siis kossupullo jonka päällä oli lampunvarjostin... aina ei naurattanu, onnesta on vaari rauhottunu näinä päivinä...
mut mul on kyll leivontaviinat pysyny talles; mies ei voi sietää konjakkia :D
Mä ostin pari viikkoa sitten Alkosta pienen
rommipullon.
Ihan kakkua varten. Alkossakin piti sille myyjälle
sanoa että aion leipoa rommikakun...
En ole vielä kakkua leiponut ja rommikin katosi
kaapista kun oli niin mukava lorauttaa salaa
iltateehen muutamana iltana.
Mein miehet ei huomannu mitään!
Toi vielä toi esanssiasia;
mä tykkään kanssa että jossain ne puoltaa
paikkaansa, just ehkä karvasmanteli...
Ja kyllä rommiesanssi antaa hyvän maun helpolla.
Mutta makuasioitahan nämä.
Eiks oo ihmeellistä, että pitää selittää Alkossa, kun ostaa viinaa, että, hehheh, aion tässä leipoa suvulle kakut siksi vaan tätä viinaa ostan. :X Hoksasin tässä yhtenä päivänä, kun kävin kaupungissa, että eivät tunne minua, voin ostaa vaikka kummoset varastot. Kotikylässä, kun menen Alkoon pitää aina selittää jotain. Oonko pöljä? :(
Näin on Minna ja sen kanssa on elettävä, Voihan vitsi B)- paitsi jos ei välitä naapureista ja muista tuttavista. Voi elää omaa elämäänsä pienessä kylässäkin, mutta täytyy olla paksu nahka. Heh, minulla on :D
tuoreet raaka-aineet ja resepteihin omia makuja mukaan...ikinä ei tule täydellistä...jokaisen suu maistaa eritavalla...laatikoissa sitä mieltä et perinne pitää säilyttää,mut voi sit laittaa vaihtoehtoisen joulupöydän....kalkkunaa,,kanaa,lohta,tai vaikka kasvisvaihtoehdon....
Meilläkin kotitonttu naukkaa leipomispunssini, joten pitää ruveta keksimään piilopaikkaa. Suureen meikkipusiin piironginlaatikkoon tonttu tuskin kurkistaa.
Onnea, Suvianne, vaan juokseville vesisysteemeille. Ja huh, huh sitä muuta, entäs "kassakaappi" sitten täytyis muistaa numerotkin ja tehtävään tulis vähän enemmän problematiikkaa,,heh,,he..(:D
Puoltaishan se paikkaa, jo siinäkin, kun vois kaikki kalliimmat säilöä "varkailta".
Vai tulisko kassakaapistakin "kävelevä", no, onhan sitä....
onpas se hyvä että muillakin vuotaa noi "esanssit" ,kotona aikoinaan äiti piilotti lakanoiden väliin ,ja pikku housu laatikko on kanssa aika hyvä piilo harva mies sieltä osaa haeskella .meillä on kyllä aikas iso viina kaappi piripinnassa mutta siihen ei ole lupaa ja kyllä se on aika hyvin pysynytkin kiinni .:)o:)o::o(:D
Meilläkin kotitonttu naukkaa leipomispunssini, joten pitää ruveta keksimään piilopaikkaa. Suureen meikkipusiin piironginlaatikkoon tonttu tuskin kurkistaa.
Kyllä sitä joutuu noita lisäaineita syömään. Kun ei kasva esimerkiksi kirsikat omassa puussa ja kaupassa niitä ei nyt ole tarjolla, joutuu käyttämään säilyke kirsikoita.
Tässä muutamia herkkuja jouluun
http://www.kotikokki.net/keittokirjat/nayta/1267/
Tuota ruoka puolta ilmestyy sitten vasta jouluna tai jälkeen. Mutta laatikoita en kyllä (ehkä..) itse tee.
Olen nyt muutamana viime jouluna tehnyt lanttulaatikon siitä valmiista makkarapötkyn näköiseksi naamioituneesta lanttusurvoksesta ja toiminut kiltisti sen kyljessä olevan ohjeen mukaan. Olen tykännyt!
Kyllä mausteiden käyttö, se on jotain se. Eli perinteisten lihamausteiden rinnalla voi kokeilla omia pieniä niksejä.
Eli kuuntelemalla perheenjäseniä, tekee makutestejä ja se mistä pidetään, niin muistaa sitten vain lisätä mukaan!
Ja voin, sekä kermaa ei saisi kyllä jouluna alkaa "pihistelemään", vaan annetaan täyteläisyyden aromeja ja maukkuutta ruokiin.
Leivonnaisissa itse olen enempi alkanut huomioida koristeluita, vaikka näköni on poikkeuksellisen huono, niin mikään ei kiellä eikä aseta apstraktisuuden rajoja. Eli tulos voi olla paljon luovampi, kun luopuu pikkutarkkuudesta. Eli seinät eivät tule silläkään saralla vastaan.
Eikä mielestäni saisi pelätä aromivahvisteidenkaan käyttöä, jos ei halua sekaantua alkoholituotteisiin, käytössä on aina laaja skaala aromeja, joilla saa erillaisia makuja kakkuihín. Vaikka kyllä kaikki kuivatut hedelmät, myös jouluisen väriset kirsikka ym. säilötteiden käyttö luo väriä ja makua. Pähkinät ovat jännittäviä yllätyksiä kakuissa. Leikkauspinnat jäävät kauniiksi, värikkäiksi ja yllättäviksi. Tämä on se mitä rakastan myös Joulussa.
Ja tekemisessä! Ja joulunsuklaamaa on moninainen, mahdollisuuksia täynnä!
Alkoholin voi kuitenkin ennen lisäämistä liekittää, niin se alkoholisuus häviää. Ja olen Minnan kanssa samaa mieltä, että tuore on tuoretta. Käytän itse kylläkin puolivalmiita tuotteita siellä ja täällä, mutta yritän kuitenkin valita sen ystävällisemmän vaihtoehdon....B)-
Minun jouluruoat, laatikot ja rosollit ovat aina vähän erimakuisia ja näköisiä, kun en tahdo orjallisesti noudattaa reseptejä. Aina ovat menneet kaupaksi kuitenkin.
[quote piia58]
Eikä mielestäni saisi pelätä aromivahvisteidenkaan käyttöä, jos ei halua sekaantua alkoholituotteisiin, käytössä on aina laaja skaala aromeja, joilla saa erillaisia makuja kakkuihín.
Kylla tuoreiden raaka-aineiden lisaaminen on mielestani paljon parempi vaihtoehto, kuin turvautuminen noihin "aromivahvisteisiin" l. lisaaineisiin. Ne eivat kuitenkaan, epaterveellisyydesta puhumattakaan, maistu sille oikealle (td)[/quote]
Riippuu vahan mista on kysymys. Ma kannatan tuoreita raaka-aineita kaikessa mutta esim. Rommiesanssi kakkupohjassa saa siihen kylla ihan mahtavan maun, jota ei esimerkiksi kunnon rommilla saa aikaseksi... Taalla italiassa on myos erilaisia kakkuja joihin kuuluu ehdottomasti esim. appelsiininkukkaesanssi olenaisena osana, samoin vaniglia. Vaniljatanko kay moniin vanukkaisiin mutta kakkuihin joko aitoa vaniljaa tai sitten sen puutteessa esanssia.
Mikäli jollain on pakasteessa kokonaisia karviaisia, niistä saa upean herkun joulun peli-illan herkuksi. Sulattaa suklaata, johon lisää tilkan kermaa ja konjakkia ja dippaa siinä puoli jäisiä karviaisia. Nam..nam..nam
Tietenkin, vain aikuisten herkku, konjakilla terästettynä, hyvää ilmankin.
Juuri niin Mailo! Ja niin kuin "ukko"-kultani sanoo, että noita lisäaineita joutuu kyllä aivan pakostakin täällä korkealla pohjoisessa Suomen maassamme.syömään.
Mutta moneen jouluiseen hedelmäkakkuun kuuluu kirsikoita, taateleita, sukaattia, muita sekahedelmiä.
Mutta on sitten tietty myös varaa valita, ostaako kaupan valmiin lanttulaatikon, vai ostaako lanttua (joka varmaan on halpaa nyt? aina?) ja valmistaa sen itse. Jokaisen päätettävissä.
Näinhän on Mailo. On sitten vain kaikilla omasta vaivannäöstä, ajasta, innostuksesta ja ties miestä kiinni, minkä tavan ruuan pöytään saattamiseksi valitsee.
Noista jouluisista kakku aineksista, että kyllä ne ovat vain ihania ja että kuitenkin saadaan noita edes säilö tai kuiva tai muuna tuotteena, se on mahtavaa ja että meidän kahvipöydissämme tuoksuu ihanat hedelmäiset tuoksut, myös!
Saat mut nauramaan:DMasotto!
Mä teen täällä vaaleita, mureita piparkakkuja, joissa on hirvensarvisuolaa.
Se sokeri siinä, josta Teya kysyi lisätään, hmm`missähän vaiheessa, no pääasia että lisätään!
Tulee siitä reseptistä vain paljon muistoja mieleen. Se on sellainen salainen resepti, hys....sinähän koitit sitä, ja Teya ja suvianne laittoi kuvan.
meidän joulu herkut on aika pieniä tänä vuonna ,kun mennään joka päivä johonkin päin syömään .
laatikot kyllä (valitan) ostan valmiina ja niin pienet kun vaan saarioinen tekee lisää vähän voita ja kermaa ja saa kelvata .se on vähän sillä lailla että kun on kaksi aikuista ja kumpikaan ei ihan hirveästi välitä laatikoista niin mitä niitä tekemään ,saa syödä vielä juhannuksenakin .
saahan noita lisä aineita vaikka mistä (en asu enää nokialla):)o
Joo, Nokialla ei taida tarvita luumuhilloa, että saa vatsan toimimaan 8-)
Minä täs olen funtsaillu, että pitäiskö se imelletty perunalaatikko opetella tekemään ;) Sitä ja porkkanalaatikkoa (sen olen tehny ite) menee meillä eniten. Miehelle sitten ostan pienen rasian valmista lanttulooraa. Nyt alligaattorista hullaantuneena roiskin rosollit itse kasaan :D Taitaa tänävuonna kala olla meidän pöydän kunkku. Ja itselle olen tuumannut jotain punajuuresta...mietityttää vielä. Kovasti olen surffaillut erilaisia ideoita ::o
Moi, Teya, tuossa etusivulla oli juuri laitettuna Ellu:) mukava "punajuuri-sinihomejuustovuoka" , sekin sopisi joulupöytään, niille jotka ovat sinihomejuuston ystäviä.
Ah, minä vain rakastan niin sinihomejuustoa ja punajuurtakin.
Ja siinä alapuolella Fasaanin resepti, mielenkiintoinen, tuo ananas mukana.
Ja että muusiksi punajuuri, ihan sekin kokeilemisen arvoinen, vaikka itse olen sellainen, että jotain "kuutiota" mielummin, mutta punajuuri jo värinsäkin takia, ihan hauska lisä, kun ajattelee kalaa ja muuta...
Meinasipa jäädä huomaamatta, että sehän onkin patee`
Kiitti, olin jo bongannut sen keittokirjaani :D. Siis tuon Fasaanin ohjeen. Kiinnosti kun on kivat mausteet ja olis ihan jännä koettaa ananasta ja punajuurta yhdessä. Homejuuston ystävä en ole, mutta se kyllä sopii punajuuren kanssa. Kunhan sitä vaan ei ole liikaa.. Oletko Fasaani ikinä koettanut ko ohjetta muulla juustolla??
Teya, en ole erottanut sinihomeen ja punajuuren liittoa, koska se on aika kiinteä. Tässä reseptissä on kuitenkin niin monia makuja, ettei juusto tule maussa kovastikaan läpi. Itse pidän myös siitä punajuurisalaatista, johon tulee anjovista ja kapriksia.
Pakko sanoa nuista esansseista sen verran että itse ostan manteli esanssia aina kun löydän. Sitä lisään ruuneberintorttuihin. Ilman sitä se ei ole niin hyvää. Ehkä siihen sopisi jokin mantelilikööri mutten tiedä onko edes sellaista. Karvasmanteliöljyä köytin ennen vaan se on niin vaikea annostella.
Ja oikeiden viinaksien käytössä on joissakin perheissä sellainen ongelma että viina ei passaa talosta löytyä. Muuten ei ole joulua kellään siinä perheessä!
Ja toinen on se että vaikkei niin paha sieppo ole niin sieppo kuitenkin. Esim minun kakkua varten ostamani brandy oli kadonny yhtenä yönä parempiin suihin ja vadelmalikööriä ja sitruunalikööriä varten ostamani vodka oli vajunnu viime yönä puoleen kun putkimiehen kanssa oli juhlittu juoksevaa vettä!
Eli jos haluaisin taas viinakseni minun pitäisi pukea kolme lasta ja lähtä ajamaan 50 km. Lenkki! Se luultavasti jää tekemättä ja odotan kunnes on muutakin asiaa sinne perälle!
Ensi kerralla luultavasti piilotan pulloni!!! Tai ostan esanssia! ::o
(:D(:D Suvianne; sama homma täällä. Loppasuita löytyy ja kummasti vajuu pullot vaik kui yrittää leipomiseen / iltanaukuks jemmata. No, mulla on muutama minipullo jemelissä (:D(:D ja ne mitkä on kaapissa "esillä" on hörittävissä. Ihan nauratti itseänikin kun jemmailin minipulloja (:D(:D ja mietin paikkoja mihin laittaa..siivouskomero??? (:D(:D
Teya! (:D
Nyt minua naurattaa! Meillä ei vielä ole siivouskomeroa, joten ajattelin sähkökaappia! Mutta se ei onnistu koska uusi uunimme piippailee joten se on sammutettava sulakkeista niin kauan kun korjaajalla on joulu kiireitä!
Siivouskomero olisi paras koska sinne tuskin meidän mies päätään työntää!
Nyt kun vihdoin vesivessa toimii (eka kerran eilen) Niin hyvä paikka voisi olla ulkovessa! Mieheni vihaa sitä! Mutta aika kylmä paikka.
Pyykkikoneen päälle voisi laittaa tyhjään pyykkiaine laatikkoon, sekin on vain minun aluetta!
(:D (:D (:D ja onnea uudelle veskille!! Varmasti ihanaa!! Minä sain eilen ihan kunnolla lämmitettyä takkauunin. Tähän asti kuivateltu pienellä tulella. Kyl on kiva!! Mielummin tuijottaa lasiluukusta tulta kuin telkkaria :D
Teya! kuulostaa ihanalta! mies viritteli takkaan tiilet ja irrotettavan ritilän, ollaan siinä paisteltu makkaraa pari kertaa.
meillä tulee useammin lämmitettyä takkaa. siinä samalla lämpiää se leivin uuni mutta joskus ei tarpeeksi. on nykyään niin lauhaakin, ettei paljo tartte lämmitellä. olen miettiny että siihen ritilän päällehän vois ruokavuokankin joskus heittää.
Ihan kävi kans mielessä, että tuo Nunnauunin "pesä" on senverran hyvän kokoinen, että sinne esim valurautapata mahtuisi. Pitäs lämpömittari varmaan hommata ja koettaa haudutella jotain..
Hih.. Mä just kiskoin perjantaina baarissa :)o kaksin käsin ja sit ku eilen oli aika ohkanen päivä, niin menikin siinä illan mittaan toisissa pikkujouluissa, ihan huomaamatta koko pullo valkoviiniä. Tosin olossa ei huomannut enää mitään (,eikä ollut tarkoituskaan).
Ja hyvä olo ollut tänään ;)
Mutta tuosta viinakaapista. Mieheni ei koske kirkkaisiin, saan juoda kaiken ite 8-) ja kaikki konjakit, rommit ymt. taas "pihistän" mieheni pulloista leivontaan, sen tietämättä :P
Oommeko myö emännät varkaita, pihistelijöitä. salanäpistelijöitä??? He, hankkikaamme omat viinavarastot leivontaa varten ja sieltä voi sitten oman harkinnan ja halun mukaan käyttää aineksia muutenkin. Niinkuin yömyssyyn just tänään, kun sitä tarvitsen todella tai aperitiiviin ennen päivällisen laittoa, kun potuttaa koko päivä ja pitäis saada lohtua eikä sitä heru läsnäolevalta 8-)
Mutta sitähän juuri muut tekevät, yrittävät saada kasaan omaa "leivonta -varastoa", mutta miehet löytää ja tyhjentää ne. Meillä vain on toisin päin ;) Vaikkei mieheni niitä piilota.
Harvoin minäkään sieltä oikeasti tarvitsen mitään.
Miten Minna löitkin taas naulan kantaan. Onhan se joskun ihan jees ottaa örvellykset, mut välillä olis kiva istuskella parin lasillisen kans ja hupattaa. Mutta kun vetästään ne istumalihakset heti korville ja sit onkin kiire baariin kun meinaa selvitä 8-) Baarissa ei sit kenenkään kans pysty keskustelemaan kun musat on täysillä ja kaikki puhuu yhteen ääneen..
Minä en kyllä ikinä ole ollut kiinnostunut siitä mitä toiset ajattelee, noinniiku juoruilu mielessä. Ystävät ja perhe eriasia..mutta ne tuntee ja tietää :D just kui pöhkö oon.
Mut, heh, oliskohan menny taas vähä OT?? Kivoja nämä ketjut kun ei ikin tiedä minne harhaillaan (:D(:D(tu)
Join juuri miehen viimeiset ginit (2 x 4 cl), josta en niin kauheasti pidäkään, ja yritän nyt lähettää häntä lähikapakkaan sunnuntaiviskillensä. Tuli puhelu, että huomenna tulee tuttavapariskunta Hailuodosta käymään mantereella ja kutsuin kahville. Sitten hoksasin, että olen jemmannut vessan suursiivouksen loppuviikoksi, siis MIESTEN vessan, mulla on oma. Rupesin siivoamaan ja tulin kiukkuiseksi akaksi, joten piti päästää vähän höyryjä miehen ginipullon lopulla. Mies vain istuu omalla koneellaan eikä ole moksiskaan. Että jotkut osaavat olla rentoja! Tänään siis meillä pata kattilaa soimaa! Meni taas aivan asian vierestä, mutta minähän olenkin pienissä gineissä.
Hau juu fasaanini pienissä gineissä! Minä olen pienissä pikkupulloissa, joita osteskelin eilen kun olin oikeassa alkossa. Nyt oon pienissä pienissä, mutta ei hän mitään huomannut kun tarjosin gurmettiillallista.Ppitääkö pitää tämä salaisuus vai tunnustanko??? Toisaalta mitä on tunnustamista!! otin pienet tänään, tunnustatko kun otat pienet tänään!!! Luulen, että olen niin kuin olen ja jos on jotain ylimääröistä niin kuulen siitä...
voi vitsit ku tulee hyvälle mielelle ku lukee näit koottuui "kommelluksia" :D
teyan kaa samaa mieltä tuos et kiva joskus örvellellä (eli olla enämpi päisään) ja joskus on kiva vaan höpöttää ja se viinas uppoo automaattisesti, mut ei oo sillai "humalassa" :D
mäkin alan näin sunnuntain kunniaksi kiskoon; aattelin olla NIIIn hurja et kiskasen nassuun tölkin golden capin non-alcoholic perryä! :D :)o:)oB)-B)-
aattelin alkomahoolit säästää perjantaille (ei ookkaan tullu otettua kohta 2 vuoteen...) joten lauantai voikin mennä sohvalla maatessa jaffa pullon kera ;)
Muistan kuinka maistui Fanta appelsiinijuoma taivaalliseslta joskus. Silloin ei ollut jouluaika, mutta ehkä sitä juomaa kaipaan joskus tällä viikolla, :Psaap nähdä
Siksi sanoinkin, että pata kattilaa soimaa, kun menin juomaan miehen ginit. Ja se kotitonttukin tunnnusti tänään naukanneensa minun leivontapunssini. Ei se ollutkaan mies vaan poika, se ravintola-alaa opiskeleva, joka on nyt kotona ja tekee keikkoja baarimikkona paikallisessa Onnelassa ja jossakin Yöjunassa=Night trainissa Kempeleessä. Myy ja tarjoilee alkoholia aamuneljään ja menee nukkumaan, kun minä pomppaan pystyyn. Tekee kyllä äidille pyydettäessä vaikka kukkoa viinissä.
Kuuntelen Canto Gregortianoja ja olen minäkin oikein rentona.
voi vitsit ku tulee hyvälle mielelle ku lukee näit koottuui "kommelluksia" :D
teyan kaa samaa mieltä tuos et kiva joskus örvellellä (eli olla enämpi päisään) ja joskus on kiva vaan höpöttää ja se viinas uppoo automaattisesti, mut ei oo sillai "humalassa" :D
mäkin alan näin sunnuntain kunniaksi kiskoon; aattelin olla NIIIn hurja et kiskasen nassuun tölkin golden capin non-alcoholic perryä! :D :)o:)oB)-B)-
aattelin alkomahoolit säästää perjantaille (ei ookkaan tullu otettua kohta 2 vuoteen...) joten lauantai voikin mennä sohvalla maatessa jaffa pullon kera ;)
Eiks kannattas vähän "treenata" jos ei o kahteen vuoteen ottanu ;). Voi meinaan tulla halvat humalat :)o Kolme sidukkaa ja "pop-pop-pop ja silleen.." ::o8-):?:o
Tuli kans vietettyä tipattomia vuosia muutama niin sen jälkeen kaks siideriä ja nukkumaan :D
[quote aropupu]voi vitsit ku tulee hyvälle mielelle ku lukee näit koottuui "kommelluksia" :D
Eiks kannattas vähän "treenata" jos ei o kahteen vuoteen ottanu ;). Voi meinaan tulla halvat humalat :)o Kolme sidukkaa ja "pop-pop-pop ja silleen.." ::o8-):?:o
Tuli kans vietettyä tipattomia vuosia muutama niin sen jälkeen kaks siideriä ja nukkumaan :D[/quote]
8-):)oB)-:D:D eipä sitä oo paljon muuhun varaakaan näillä tuloilla B)-:D ja ihan reenaus mieles aattelinkin vaan 2 ostaa ja koettaa et maistuukos se enää ees hyvälle ;)
Virhe
One fine body…
lipaston päälle oli ilmestynyt siis kossupullo jonka päällä oli lampunvarjostin... aina ei naurattanu, onnesta on vaari rauhottunu näinä päivinä...
mut mul on kyll leivontaviinat pysyny talles; mies ei voi sietää konjakkia :D
Kuvat päivittyvät heti, kun suljet tämän lisäysnäkymän kuva-napista.
rommipullon.
Ihan kakkua varten. Alkossakin piti sille myyjälle
sanoa että aion leipoa rommikakun...
En ole vielä kakkua leiponut ja rommikin katosi
kaapista kun oli niin mukava lorauttaa salaa
iltateehen muutamana iltana.
Mein miehet ei huomannu mitään!
mä tykkään kanssa että jossain ne puoltaa
paikkaansa, just ehkä karvasmanteli...
Ja kyllä rommiesanssi antaa hyvän maun helpolla.
Mutta makuasioitahan nämä.
Puoltaishan se paikkaa, jo siinäkin, kun vois kaikki kalliimmat säilöä "varkailta".
Vai tulisko kassakaapistakin "kävelevä", no, onhan sitä....
Tuohon vaan vetosin:)
Tässä muutamia herkkuja jouluun
http://www.kotikokki.net/keittokirjat/nayta/1267/
Tuota ruoka puolta ilmestyy sitten vasta jouluna tai jälkeen. Mutta laatikoita en kyllä (ehkä..) itse tee.
Eli kuuntelemalla perheenjäseniä, tekee makutestejä ja se mistä pidetään, niin muistaa sitten vain lisätä mukaan!
Ja voin, sekä kermaa ei saisi kyllä jouluna alkaa "pihistelemään", vaan annetaan täyteläisyyden aromeja ja maukkuutta ruokiin.
Leivonnaisissa itse olen enempi alkanut huomioida koristeluita, vaikka näköni on poikkeuksellisen huono, niin mikään ei kiellä eikä aseta apstraktisuuden rajoja. Eli tulos voi olla paljon luovampi, kun luopuu pikkutarkkuudesta. Eli seinät eivät tule silläkään saralla vastaan.
Eikä mielestäni saisi pelätä aromivahvisteidenkaan käyttöä, jos ei halua sekaantua alkoholituotteisiin, käytössä on aina laaja skaala aromeja, joilla saa erillaisia makuja kakkuihín. Vaikka kyllä kaikki kuivatut hedelmät, myös jouluisen väriset kirsikka ym. säilötteiden käyttö luo väriä ja makua. Pähkinät ovat jännittäviä yllätyksiä kakuissa. Leikkauspinnat jäävät kauniiksi, värikkäiksi ja yllättäviksi. Tämä on se mitä rakastan myös Joulussa.
Ja tekemisessä! Ja joulunsuklaamaa on moninainen, mahdollisuuksia täynnä!
Kylla tuoreiden raaka-aineiden lisaaminen on mielestani paljon parempi vaihtoehto, kuin turvautuminen noihin "aromivahvisteisiin" l. lisaaineisiin. Ne eivat kuitenkaan, epaterveellisyydesta puhumattakaan, maistu sille oikealle (td)[/quote]
Riippuu vahan mista on kysymys. Ma kannatan tuoreita raaka-aineita kaikessa mutta esim. Rommiesanssi kakkupohjassa saa siihen kylla ihan mahtavan maun, jota ei esimerkiksi kunnon rommilla saa aikaseksi... Taalla italiassa on myos erilaisia kakkuja joihin kuuluu ehdottomasti esim. appelsiininkukkaesanssi olenaisena osana, samoin vaniglia. Vaniljatanko kay moniin vanukkaisiin mutta kakkuihin joko aitoa vaniljaa tai sitten sen puutteessa esanssia.
Uusi kuvakin, soma, jotain näen! Onko tonttulakki, jos ei ole niin älä nyt naura, kun ei ole ketään seisomassa takanani, että voisin kysyäkään!
Saframipulla kuuluu ehdottomasti minun jouluuni. Tänään leivoin ja lähetin kuvankin, mutta vielä ei ole näkyvissä.
Tietenkin, vain aikuisten herkku, konjakilla terästettynä, hyvää ilmankin.
Mutta on sitten tietty myös varaa valita, ostaako kaupan valmiin lanttulaatikon, vai ostaako lanttua (joka varmaan on halpaa nyt? aina?) ja valmistaa sen itse. Jokaisen päätettävissä.
Noista jouluisista kakku aineksista, että kyllä ne ovat vain ihania ja että kuitenkin saadaan noita edes säilö tai kuiva tai muuna tuotteena, se on mahtavaa ja että meidän kahvipöydissämme tuoksuu ihanat hedelmäiset tuoksut, myös!
samoiten juustoinenjuuresruukku (:P)
itse pyrin tekeen tuoreista raaka-aineista, mutta ainahan se ei onnistu, ja kuten jo piia mainitsi niin kukin taaplaa tyylillään ;)
ja eiköhän se pääasia ole että jokainen saa/voi viettää haluamansa joulun, josta jää hyvät muistot mieleen...
itse ainakin toivon että omille lapsilleni jäisi lapsuuden jouluista mieleen muutakin kuin se "koska avataan lahjat"-kyttäys... 8-)
Mä teen täällä vaaleita, mureita piparkakkuja, joissa on hirvensarvisuolaa.
Se sokeri siinä, josta Teya kysyi lisätään, hmm`missähän vaiheessa, no pääasia että lisätään!
Tulee siitä reseptistä vain paljon muistoja mieleen. Se on sellainen salainen resepti, hys....sinähän koitit sitä, ja Teya ja suvianne laittoi kuvan.
Tuolla kohta alan vääntään taikinaa!(:P)
laatikot kyllä (valitan) ostan valmiina ja niin pienet kun vaan saarioinen tekee lisää vähän voita ja kermaa ja saa kelvata .se on vähän sillä lailla että kun on kaksi aikuista ja kumpikaan ei ihan hirveästi välitä laatikoista niin mitä niitä tekemään ,saa syödä vielä juhannuksenakin .
saahan noita lisä aineita vaikka mistä (en asu enää nokialla):)o
Minä täs olen funtsaillu, että pitäiskö se imelletty perunalaatikko opetella tekemään ;) Sitä ja porkkanalaatikkoa (sen olen tehny ite) menee meillä eniten. Miehelle sitten ostan pienen rasian valmista lanttulooraa. Nyt alligaattorista hullaantuneena roiskin rosollit itse kasaan :D Taitaa tänävuonna kala olla meidän pöydän kunkku. Ja itselle olen tuumannut jotain punajuuresta...mietityttää vielä. Kovasti olen surffaillut erilaisia ideoita ::o
Ah, minä vain rakastan niin sinihomejuustoa ja punajuurtakin.
Ja siinä alapuolella Fasaanin resepti, mielenkiintoinen, tuo ananas mukana.
Ja että muusiksi punajuuri, ihan sekin kokeilemisen arvoinen, vaikka itse olen sellainen, että jotain "kuutiota" mielummin, mutta punajuuri jo värinsäkin takia, ihan hauska lisä, kun ajattelee kalaa ja muuta...
Meinasipa jäädä huomaamatta, että sehän onkin patee`
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/39848/Punajuuripatee
Annosta voi tietysti pienentää.
Ja oikeiden viinaksien käytössä on joissakin perheissä sellainen ongelma että viina ei passaa talosta löytyä. Muuten ei ole joulua kellään siinä perheessä!
Ja toinen on se että vaikkei niin paha sieppo ole niin sieppo kuitenkin. Esim minun kakkua varten ostamani brandy oli kadonny yhtenä yönä parempiin suihin ja vadelmalikööriä ja sitruunalikööriä varten ostamani vodka oli vajunnu viime yönä puoleen kun putkimiehen kanssa oli juhlittu juoksevaa vettä!
Eli jos haluaisin taas viinakseni minun pitäisi pukea kolme lasta ja lähtä ajamaan 50 km. Lenkki! Se luultavasti jää tekemättä ja odotan kunnes on muutakin asiaa sinne perälle!
Ensi kerralla luultavasti piilotan pulloni!!! Tai ostan esanssia! ::o
Nyt minua naurattaa! Meillä ei vielä ole siivouskomeroa, joten ajattelin sähkökaappia! Mutta se ei onnistu koska uusi uunimme piippailee joten se on sammutettava sulakkeista niin kauan kun korjaajalla on joulu kiireitä!
Siivouskomero olisi paras koska sinne tuskin meidän mies päätään työntää!
Nyt kun vihdoin vesivessa toimii (eka kerran eilen) Niin hyvä paikka voisi olla ulkovessa! Mieheni vihaa sitä! Mutta aika kylmä paikka.
Pyykkikoneen päälle voisi laittaa tyhjään pyykkiaine laatikkoon, sekin on vain minun aluetta!
meillä tulee useammin lämmitettyä takkaa. siinä samalla lämpiää se leivin uuni mutta joskus ei tarpeeksi. on nykyään niin lauhaakin, ettei paljo tartte lämmitellä. olen miettiny että siihen ritilän päällehän vois ruokavuokankin joskus heittää.
Ja hyvä olo ollut tänään ;)
Mutta tuosta viinakaapista. Mieheni ei koske kirkkaisiin, saan juoda kaiken ite 8-) ja kaikki konjakit, rommit ymt. taas "pihistän" mieheni pulloista leivontaan, sen tietämättä :P
Harvoin minäkään sieltä oikeasti tarvitsen mitään.
Minä en kyllä ikinä ole ollut kiinnostunut siitä mitä toiset ajattelee, noinniiku juoruilu mielessä. Ystävät ja perhe eriasia..mutta ne tuntee ja tietää :D just kui pöhkö oon.
Mut, heh, oliskohan menny taas vähä OT?? Kivoja nämä ketjut kun ei ikin tiedä minne harhaillaan (:D(:D(tu)
Kuuntelen Canto Gregortianoja ja olen minäkin oikein rentona.
Tuli kans vietettyä tipattomia vuosia muutama niin sen jälkeen kaks siideriä ja nukkumaan :D
Tuli kans vietettyä tipattomia vuosia muutama niin sen jälkeen kaks siideriä ja nukkumaan :D[/quote]
8-):)oB)-:D:D eipä sitä oo paljon muuhun varaakaan näillä tuloilla B)-:D ja ihan reenaus mieles aattelinkin vaan 2 ostaa ja koettaa et maistuukos se enää ees hyvälle ;)