Ei missään nimessä rahastusta. Kaikkien vähänkin suuremmille joukoille ruokaa valmistavien pitäisi hallita perushygienia. Se ei aina ole itsestään selvää kaikille. Ravintola-alalla työskentelevillä pitää kaikilla olla hygieniapassi, minkä pitäisi taata, että homma on hanskassa.
Kyllä se ihan hyödyllinen on. Varsinkin jos muillekin laittaa ruokaa kuin itselleen. Ja tuli siellä huomattua, että ei kaikilla ole nämä ns. perusasiat (keittiöluutulla EI saa pyyhkiä lattiaa) hallussa.
Hommasin vielä ensiapu- ja tulityökortin. Että jos olen vaik grillillä makkaraa paistamassa niin osaan sammuttaa tulipalon ja antaa ensiavun (:D(:D(:D
Plakkarissa on passi jos toinenkin, näyttää ainakin kivalta rivien täytteeltä CV:ssä. Mutta mulle maksoi työnantaja hygienia-, anniskelu- ja ensiapukoulutuksen. Eli lovea ei lompsaan tullut, päinvastoin ihan mielenkiintoista ollut..
Eräs tuttu näki selvän yhteyden maahanmuuttajien pitserioiden yleistymisen ja hygieniapassin tulolla.
Tiedä häntä, mutta hyvää tehnyt varmasti monelle supi-suomalaisellekin:)
kyllä; kerrattainkin yhes ravintelis ollessamme, puolituttu tarjoilija alkoi selventään et kuinka hygieniapassi meni 7-kerralla läpi 8-)::o eikä tuntunu olevan ees "nolona" tms... :P
Itelläni on entisen työantajan kustantama työturvallisuus kortti, osaan sitten metalli tehtailla työskennellä ihan oikein.
Itse kustansin hygieniapassin, kun täällä kansalaisopiston kautta maksoi vain 15 . Katsoin sen tarpeelliseksi, kun laitan välipalaa iltapäiväkerhossa ja sitten tulevaisuudessa tulen olemaan lasten kanssa erilaisilla leireillä.
Kyllä siinä on paljon asiaa, mutta jotkut jutut on aivan mahdotonta toteuttaa, varsinkin leiri ym. oloissa. Tietysti pitää mahdollisuuksien mukaan pyrkiä siihen, että kaikki tehdään lain ja määräysten puitteissa.
Jaa en osaa sanoa mitään tosta hygenia passista, tai sen tarpeellisuudesta. luultavasti tarpeellinen. Itselläni ei sitä ole kun en tarvitse. Taskussa on kumminkin Tulityö-kortti, tarpeellinen ja opettava kurssi. Työturvallisuus-kortti, mielestäni rahastusta, Sähkötyöturvallisuus-kortti, mielestäni sekin turha, ainakin kohdallani. S2 kurssin käyneenä. Ea1 kortti, tarpeellinen. Mutta nykyään ei pääse isommille työmaille ilman yllä olevia kortteja. Tulityö-kortti ei ole pakollinen, muut ovat.
Onhan joka alalla nykyään jos jonkinlaisia kortteja. Aina on ollut kursseja asioista, nykyään vaan saa 22 kortin todistukseksi.
Koulu tarjosi maksut kortista, tosi helppo jos vaivautuu edes tunnin lukemaan hygienasta (tai ennemminkin lämpötiloista), meni maalaisjärjellä läpi, 0 virhettä ja ekalla :)
Joo mulla työpaikka kustansi, oli kanssa virheetön paperi ja ekal kerral läpi. Mulle itelle noi asiat on niin selkeitä et tuntu vähä turhalt tehä sellanen paperi mis kysytää itsestään selviä asioita... Mut toisille sellanen on lappu on ihan tarpeen tehdä ;)
Virhe
One fine body…
Itselläni olisi esim. jäänyt muutama työpaikka saamatta ilman hygieniapassia! Ei siis todellakaan mikään turha juttu. (tu)
Kuvat päivittyvät heti, kun suljet tämän lisäysnäkymän kuva-napista.
Näköjään pystyy.
Itse sen suorittaneena sanon että tärkeä ja
opettavainen(kin).
Hommasin vielä ensiapu- ja tulityökortin. Että jos olen vaik grillillä makkaraa paistamassa niin osaan sammuttaa tulipalon ja antaa ensiavun (:D(:D(:D
Eräs tuttu näki selvän yhteyden maahanmuuttajien pitserioiden yleistymisen ja hygieniapassin tulolla.
Tiedä häntä, mutta hyvää tehnyt varmasti monelle supi-suomalaisellekin:)
Itse kustansin hygieniapassin, kun täällä kansalaisopiston kautta maksoi vain 15 . Katsoin sen tarpeelliseksi, kun laitan välipalaa iltapäiväkerhossa ja sitten tulevaisuudessa tulen olemaan lasten kanssa erilaisilla leireillä.
Kyllä siinä on paljon asiaa, mutta jotkut jutut on aivan mahdotonta toteuttaa, varsinkin leiri ym. oloissa. Tietysti pitää mahdollisuuksien mukaan pyrkiä siihen, että kaikki tehdään lain ja määräysten puitteissa.
Onhan joka alalla nykyään jos jonkinlaisia kortteja. Aina on ollut kursseja asioista, nykyään vaan saa 22 kortin todistukseksi.
http://hygieniapassi.gene.fi/main/index
Tuolla voi esimerkiksi kokeilla.