Mistä tietää, että grillipihvi...

JHawx
Mistä tietää, että grillipihvi on valmis? Ota mallia grillimestarien hauskasta kypsyyskikasta.

Kokeneet kokit tunnistavat lihan kypsyyden näppituntumalla ilman paistomittareita. Sormella koittamisen periaate on, että raa'assa lihassa ei tunnu juuri lainkaan vastusta, puolikypsässä lihassa tuntuu hieman ja kypsässä (well done) lihassa on eniten vastusta.

Tee näin:

Vertaa miltä lihan vastus tuntuu verrattuna avoinaisen kämmenesi antamaan vastukseen.

Paina etusormella...

– peukalohankaa, kohtaa jossa peukalo alkaa: se vastaa raakaa punaista lihapalaa.

– kämmenen keskiosaa: se vastaa keskikypsää lihaa.

– pikkusormen juuressa olevaa aluetta: se vastaa kypsää lihaa.
Keskustelu liittyy Kotikokin ulkopuolle

16.5.2013

Merkintä on julkinen ja kaikkien nähtävissä.

Kommentit

JHawx
Saanen kysasyä? mitenkä ei ole ilman lähdetietoa, siinä se sijaitsee kuvan yläpuolella.
Mutta juu, koskien kuvien liittämistä, taitaa olla aika myös päivittää ohjeet niksien, kokkausten, arvostelujen ym. osalta. Ohjeita ei ole päivitetty niiden lisäämisen jälkeen, eli aika tulkinnanvaraista.

Olen myös ehdottanut toimintoa joka estää kuvista johtuvaa trollausta, eli kun kuvan isontaa koko kokoonsa, tulisi "ilmoita kuva sääntöjenvastaiseksi" Tämä avaisi anna linkki alkuperäiseen kuvaan kentän sekä kommentti kuvasta kentän.

Mutta koska tämä kaikki on hieman off topic, eikä liity grillaamiseen, niin pyydän, että mikäli haluat keskustella asiasta, voimme tehdä sen keskustelu -osiossa.

Huomaa, että osa materiaalista joka on esim. stock photo kuvapankeissa, käyttää hieman erilaista copyrightia, näin ollen voit saada 2 erillistä vastaavaa kuvaa. Stockphoto nimittäin myy oikeuden käyttää kuviaan eri sivustoilla. Sivustolla itsellään voi olla huomautus, että kaikki sivustolla materiaalina oleva tavara on sivuston itsensä omistamaa, vaikka kyseinen kuva on "liisattu" (tällä tarkoitan materiaalin leasing copyrightia)

Kuitenkin vastaisuudessa kannattaa harkita tätä: jos menet mainitsemaan asiasta erikseen jokaisessa topicissa:
1- on se offtopic
2. jos kyseessä on kirjoitettu tyylillä jpoka on riitaa haastava, on kyseessä flaming, joka periaatteessa on trollausta. Tämä on säännöissä kielletty.
3. kuvamateriaalin laillisuuden tarkistaa ylläpito, se ei ole käyttäjien oikeuksia.
4. käyttäjän oikeuksiin kuuluu se, ettei tule trollatuksi... heh.

Mutta, vastaten sinun syytökseen siitä ettei kuvan alkuperä ole dokumentoitu, niin kehoitan katsomaan antamaani linkkiä sivustolle: kuva on otettu linkin antamasta sivustosta: jos se on otettu edelleen kuvapankista, on syytteesi väärä: se on leasing copyrightilla edelleen julkaistu.

Ja edelleen mainitsen tämän seikan: en ole juuri tästä syystä enää julkaissut reseptejäni kuvilla, koska kotikokki.net ei ota kehoituksiani vakavasti, että kuvatrollaajat otetaan käsittelyyn. Sen sijaan vinkeissä joita laitan olen käyttänyt ulkopuolisia kuvia, koska sitä ei kielletä erikseen säännöissä.

Olen kuitenkin linkittänyt saadut vinkit niihen antaneihin sivuihin. Eli täten myös dokumentoinut ulkopuolisen materiaalin alkuperän niistä lähteistä, mistä itse olen ne saanut.

ja kaiken tämän jälkeen täytyy vielä kohdentaa yksi seikka: en ole sinulle tilivelvollinen, mutta teen selvityksen kohteliaisuudesta sinulle. En keskustele asiasta tässä enempää, sen oikeuden omistaa YLLÄPITO.
18.5.2013

Kuvat päivittyvät heti, kun suljet tämän lisäysnäkymän kuva-napista.

FutoMaki
Kuvan linkittäminen ilman lähdetietoa / Copyright ei ole mikään tulkinnanvarainen asia. Tässä kohdin Kotikokki on anteeksiantamattoman huolimaton. Olen nimittäin ehdottanut kyseisen tulkinnanvaraisuuden selventämiseksi, että jokaista kuvaa / kuvatiedostoa liitettäessä, kuvan liittäjä vahvistaa omistavansa kuvan tai oikeudet käyttöön. Hakanen ruutuun ja näin vastuu siirtyy itse käyttäjälle.

Olet linkittänyt kuvan ilman lähdetietoa - Eli kun avaan vain kuvan, copyright ei näy. Myöskään ei ole viitettä kuvaa avatessa, että erikseen linkitetyn kuvan copyright löytyykin itse linkityksestä ja sen kuvasta. Näin kuvan käyttö on itseasiassa hyvin kyseenalaista.

Tuskin olisin vaivautunut edes kommentoimaan aikaisemmin, mutta oma "huutosi" ja "uhosi" Drinkki-kuviesi puitteissa pisti ihmettelemään, kuinka lähdettiin sotaan torvet soiden. Sitten sattui se Jägermeister-juttu, joka meni myöskin metsään... Sinähän olet ollut se, joka on ollut julkisesti Kotikokissa tarkka kuvien käytöstä, joten kysyinkin omia kokemusarvojasi, johon vastauksesi oli enemmän kuin ala-arvoinen. Näin ollen jätän muut kommenttisi ihan omaan arvoonsa.

Linkitys linkityksenä ilman kuvaa on täysin kohdallaan ja ei ole ristiriidassa omistusoikeuksien kanssa. Yksinkertaista ja selvää, sanoisin.
17.5.2013

JHawx
Pahoittelen äskeistä vastausta:
Futomaki on oikeassa, nykyisellään säännöissä mainitaan, että resepteissä käytettyjen kuvien tulee olla omia (johtuen siitä, että kotikokki.net voi julkaista myös omia julkaisujaan perustuen reseptien sisältöön).
Myöskin, kuvien aitoudesta hoitovastuu on ylläpidolla ei sen käyttäjillä.
Säännöissä ei mainita myöhemmin tulleiden kokkausten, niksien ym. kuvien täytyvän olla omia, mutta ymmärrän ristiseikan säännöissä. Kuitenkaan luulen (voin toki olla myös väärässä) ettei kotikokki julkaise niksejään tai kokkausarvioitaan käyttäjiltä. Täten näen etten ole rikkonut sääntöjä (niin sivuston kuin copyright europe)

Kiitos huomautuksesta, mutta tällä haavaa olen pitäytynyt ohjesääntöjen mukaisessa kurissa. Huomautan toki futomäelle, että sääntöjen mukaan: ilmoita ylläpidolle asiasta, heidän tehtävänsä on tarkkailla sisältöä. Sinulla ei ole oikeutta alkaa trollaamaan kommenteissa, se on säännöissä kielletty.

Kiitos mielenkiinnostasi kirjoituksiani kohtaan, pidetään ne kuitenkin asiallisena.

Huomaathan myös, että olen linkittänyt kyseisen reseptin sen alkuperäiseen lähteeseen, linkissä joka reseptistä löytyy. Kuvan alkuerä on siis dokumentoitu kokkaukseen. Tällöin copyrightia on noudatettu
17.5.2013

JHawx
futomaki, ohjeessa sanotaan, että reseptien kuvien tulee olla omia. ei kokkausten.

lukisit säännöt tarkemmin, etkä koettaisi haastaa riitää ihan koko aikaa.

en ole väittänyt kuvaa omakseni, joten missä vika? ehkäpä omien korviesi välissä.

siis ihan oikeesti totta, hanki elämä.
17.5.2013