Olen ollut kasvissyöjä jo useamman vuoden, mutta nyt joudun allergian takia jättämään maitotuotteekin pois. Juustoa siedän pienissä määrin, mutta esim. rahkat ja muut maitotuotteet joudun jättämään. Miten vegaanit saavat riittävästi proteiinia? En ole karppaaja, mutta en ole oikeastaan syönyt pastaa/riisä/perunaa juuri ollenkaan. Olen lukenut, että täysjyväviljat korvaavat muita proteiinien lähteitä vegaaniruokavaliossa. Kuinka paljon mitäkin pitää syödä? Help, olen ihan pihalla!
Jos kasvisruokala Etra on paikkakunnallasi, sieltä saat tosi hyvää kasvisruokaa, jossa ei ole käytetty eläinperäisiä tuotteita. Sieltä voit ostaa myös ohjevihkosia Etrassa tehdyistä ruuista. Käyn itse usein siellä syömässä ja on todella hyvää ruokaa. Ainakin Oulun Etrassa on myös myymälä.
Aimatolla onkin hyvä lista!!
Jos käytät esim soijamaitoa niin jo siitä tulee runsainmäärin.. Kätevä nyrkkisääntö on, että joka päivälle jotain viljatuotetta ja palkokasvia. Ja älä stressaa ;) Nauti makumatkasta..
Suosittelen esimerkiksi "Yllin kyllin herkkuja isolle ja pienelle joukolle" - Inna Somersalon kirjaa. Nyt se lähteekin todella edullisesti esim täältä
http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9524681676&lang=fi
Hyvät listaukset kasviproteiinien lähteistä, noilla varmasti pärjää! Täysin kasvisruokavaliota noudattavan on kuitenkin hyvä muistaa, että B12-vitamiinin saannista on huolehdittava jollain muulla konstin, sitä kun löytyy vain eläinperäisistä tuotteista. Luontaistuotekaupat yms. varmaan osaavat kertoa tarvittaessa lisää, ja jos lääkärissä tarvitsee lähiaikoina käydä niin kysyy sitten siellä. Tsemppiä ja rispektiä vegaaniudesta!
Syyllinen kihtiin ei siis ole proteiini, vaan puriinia sisältävät ruoka-aineet (joista liha on myös proteiininlähde. Sen sijaan esim. soija tai maitotuotteet eivät ole kihdin aiheuttajia, mutta hyviä proteiininlähteitä).
Jos olet kasvissyöjä ilman maitotuotteita, mutta saatat sairastaa kihtiä tai virtsakiviä tai olla altis niille, niin vältä proteiinin lähteinä ainakin herneitä, valkoisia papuja ja linssejä. Myöskään soijaa ei tulisi korkeahkon puriiniarvonsa takia käyttää kohtuuttomasti. Tosin eräät tutkimukset ovat todenneet, että kasvien puriinit altistavat harvemmin kihtiin tai virtsakiviin, kuin eläinkunnasta saadut puriinit.
[quote FutoMaki]Kiva, mutta mitä suosittelette niille, joilla on geneettisesti alttius kihtiin?
FM
Aloita uusi ketju aiheesta, varmasti loytyy ideoita.[/quote]
Tuo edellinen kommenttini liittyy täysin aiheeseen.
Ja tässä siksi selvennystä asiaan:
FutoMaki:
Jos olet kasvissyöjä ilman maitotuotteita, mutta saatat sairastaa kihtiä tai virtsakiviä tai olla altis niille, niin vältä proteiinin lähteinä ainakin herneitä, valkoisia papuja ja linssejä. Myöskään soijaa ei tulisi korkeahkon puriiniarvonsa takia käyttää kohtuuttomasti. Tosin eräät tutkimukset ovat todenneet, että kasvien puriinit altistavat harvemmin kihtiin tai virtsakiviin, kuin eläinkunnasta saadut puriinit.
Uusimpia kasveja on makea lupiini ( ei se tienvarsikasvi ) jolle kaavaillaan menestystä ruokapulaan.
Siitä tehdään lihaa ( shoarma ), makkaroita ja saksassa jäätelöä ( lupinesse ). Onko kukaan jo tutustunut tuotteeseen?
http://wikikko.info/wiki/Makealupiinit
Uusimpia kasveja on makea lupiini ( ei se tienvarsikasvi ) jolle kaavaillaan menestystä ruokapulaan.
Siitä tehdään lihaa ( shoarma ), makkaroita ja saksassa jäätelöä ( lupinesse ). Onko kukaan jo tutustunut tuotteeseen?
Makealupiinin siemeniä/papuja on käytetty ja käytetään härkäpavun ja soijapavun tyyliin. Ei ole uusi juttu, mutta sille on varmaan nykyään kehitetty uusia käyttötapoja..
Lupiinirouheesta tehtyä ruokaa olen syönyt, itse en ole tehnyt..
Huomasin tuossa kun kokkailimme sushia - ensimmäisen kerran ikinä, saa nähdä mitä tulee! - että noissa sushi"levämatoissa" on ihan hulluna proteiinia, yli puolet 100g:stä!
Mä ehdottaisin myös seitania. Se valmistetaan vehnägluteenista ja kerran kun opettelee teon on se yksinkertaista (näin olen kuullut). Itse olen allerginen vehnälle niin en ole valmistanut enkä maistanut.
Mä ehdottaisin myös seitania. Se valmistetaan vehnägluteenista ja kerran kun opettelee teon on se yksinkertaista (näin olen kuullut). Itse olen allerginen vehnälle niin en ole valmistanut enkä maistanut.
Olenkin itse asiassa vähän ihmetellytkin mitä Seitan oikein on, mutta nyt selvisi. Hauska ohje! Ei välttämättä se omin juttu, mutta nostan kyllä hattua :)
Kasvissyöjän proteiiniyhdistelmät
Seuraavia ruoka- aineyhdistelmiä noudattamalla kasvissyöjä varmistaa täydellisen proteiinin saannin:
- tattaria ja manteleita tai cashewpähkinöitä
- soijapapuja ja cashewpähkinöitä tai manteleita ja kookosta
- papuja ja maissia
- papuja ja kikherneitä yhdessä kokojyväleivän kera
- papuja ja parsakaalia yhdessä sienten kanssa
- kikherneitä ja pähkinöitä
- linssejä ja ruskea riisiä tai ruista
- vihanneksia ja kurpitsansiemeniä
Papuja ja pähkinöitä suositellaan ainakin lehdissä, on hyviä, terveellisiä proteiinilähteitä.
Soijarouheet ja muut soijatuotteet tulevat itselleni myös mieleen. Soijatuotteitakin on nykyään niin monenlaisia; on soijapaloja, suikaleita, rouheita yms. ja muistaakseni sisältävät hyvin proteiinia.
Olen ollut kasvissyöjä jo useamman vuoden, mutta nyt joudun allergian takia jättämään maitotuotteekin pois. Juustoa siedän pienissä määrin, mutta esim. rahkat ja muut maitotuotteet joudun jättämään. Miten vegaanit saavat riittävästi proteiinia? En ole karppaaja, mutta en ole oikeastaan syönyt pastaa/riisä/perunaa juuri ollenkaan. Olen lukenut, että täysjyväviljat korvaavat muita proteiinien lähteitä vegaaniruokavaliossa. Kuinka paljon mitäkin pitää syödä? Help, olen ihan pihalla!
Virhe
One fine body…
Kuvat päivittyvät heti, kun suljet tämän lisäysnäkymän kuva-napista.
Jos käytät esim soijamaitoa niin jo siitä tulee runsainmäärin.. Kätevä nyrkkisääntö on, että joka päivälle jotain viljatuotetta ja palkokasvia. Ja älä stressaa ;) Nauti makumatkasta..
Suosittelen esimerkiksi "Yllin kyllin herkkuja isolle ja pienelle joukolle" - Inna Somersalon kirjaa. Nyt se lähteekin todella edullisesti esim täältä
http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9524681676&lang=fi
FM
Aloita uusi ketju aiheesta, varmasti loytyy ideoita.
FM
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=reu00069
Aloita uusi ketju aiheesta, varmasti loytyy ideoita.[/quote]
Tuo edellinen kommenttini liittyy täysin aiheeseen.
Ja tässä siksi selvennystä asiaan:
FM
Makealupiinin siemeniä/papuja on käytetty ja käytetään härkäpavun ja soijapavun tyyliin. Ei ole uusi juttu, mutta sille on varmaan nykyään kehitetty uusia käyttötapoja..
Lupiinirouheesta tehtyä ruokaa olen syönyt, itse en ole tehnyt..
http://chocochili.net/2010/02/seitanin-valmistaminen/
Olenkin itse asiassa vähän ihmetellytkin mitä Seitan oikein on, mutta nyt selvisi. Hauska ohje! Ei välttämättä se omin juttu, mutta nostan kyllä hattua :)
Seuraavia ruoka- aineyhdistelmiä noudattamalla kasvissyöjä varmistaa täydellisen proteiinin saannin:
- tattaria ja manteleita tai cashewpähkinöitä
- soijapapuja ja cashewpähkinöitä tai manteleita ja kookosta
- papuja ja maissia
- papuja ja kikherneitä yhdessä kokojyväleivän kera
- papuja ja parsakaalia yhdessä sienten kanssa
- kikherneitä ja pähkinöitä
- linssejä ja ruskea riisiä tai ruista
- vihanneksia ja kurpitsansiemeniä
Soijarouheet ja muut soijatuotteet tulevat itselleni myös mieleen. Soijatuotteitakin on nykyään niin monenlaisia; on soijapaloja, suikaleita, rouheita yms. ja muistaakseni sisältävät hyvin proteiinia.
Proteiinin lähteitä vegaaneille; palkokasvit, siemenet, pähkinät, soijavalmisteet.
http://www.kasvikset.fi/WebRoot/1033640/Page.aspx?id=1048155