Kasvissyönti ilman maitotuotteita - mistä proteiinia?

KanaKananen
Olen ollut kasvissyöjä jo useamman vuoden, mutta nyt joudun allergian takia jättämään maitotuotteekin pois. Juustoa siedän pienissä määrin, mutta esim. rahkat ja muut maitotuotteet joudun jättämään. Miten vegaanit saavat riittävästi proteiinia? En ole karppaaja, mutta en ole oikeastaan syönyt pastaa/riisä/perunaa juuri ollenkaan. Olen lukenut, että täysjyväviljat korvaavat muita proteiinien lähteitä vegaaniruokavaliossa. Kuinka paljon mitäkin pitää syödä? Help, olen ihan pihalla!

13.1.2012

Merkintä on julkinen ja kaikkien nähtävissä.

Kommentit

Leila48
Jos kasvisruokala Etra on paikkakunnallasi, sieltä saat tosi hyvää kasvisruokaa, jossa ei ole käytetty eläinperäisiä tuotteita. Sieltä voit ostaa myös ohjevihkosia Etrassa tehdyistä ruuista. Käyn itse usein siellä syömässä ja on todella hyvää ruokaa. Ainakin Oulun Etrassa on myös myymälä.
5.4.2013

Kuvat päivittyvät heti, kun suljet tämän lisäysnäkymän kuva-napista.

Mustikka
Palkokasvit, siemenet, pähkinät, soijavalmisteet, siinä perusteet. Papua mssuun ja hyvä tulee.
14.1.2012

Teya
Aimatolla onkin hyvä lista!!
Jos käytät esim soijamaitoa niin jo siitä tulee runsainmäärin.. Kätevä nyrkkisääntö on, että joka päivälle jotain viljatuotetta ja palkokasvia. Ja älä stressaa ;) Nauti makumatkasta..
Suosittelen esimerkiksi "Yllin kyllin herkkuja isolle ja pienelle joukolle" - Inna Somersalon kirjaa. Nyt se lähteekin todella edullisesti esim täältä
http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9524681676&lang=fi
14.1.2012

AIMATO
Kasvissyöjän proteiiniyhdistelmät
Seuraavia ruoka- aineyhdistelmiä noudattamalla kasvissyöjä varmistaa täydellisen proteiinin saannin:
- tattaria ja manteleita tai cashewpähkinöitä
- soijapapuja ja cashewpähkinöitä tai manteleita ja kookosta
- papuja ja maissia
- papuja ja kikherneitä yhdessä kokojyväleivän kera
- papuja ja parsakaalia yhdessä sienten kanssa
- kikherneitä ja pähkinöitä
- linssejä ja ruskea riisiä tai ruista
- vihanneksia ja kurpitsansiemeniä
13.1.2012

leena47
KanaKananen:

Olen ollut kasvissyöjä jo useamman vuoden, mutta nyt joudun allergian takia jättämään maitotuotteekin pois. Juustoa siedän pienissä määrin, mutta esim. rahkat ja muut maitotuotteet joudun jättämään. Miten vegaanit saavat riittävästi proteiinia? En ole karppaaja, mutta en ole oikeastaan syönyt pastaa/riisä/perunaa juuri ollenkaan. Olen lukenut, että täysjyväviljat korvaavat muita proteiinien lähteitä vegaaniruokavaliossa. Kuinka paljon mitäkin pitää syödä? Help, olen ihan pihalla!

Proteiinin lähteitä vegaaneille; palkokasvit, siemenet, pähkinät, soijavalmisteet.
http://www.kasvikset.fi/WebRoot/1033640/Page.aspx?id=1048155
13.1.2012