Paprikaa. :) Olen oikein ylpeä pikkuisistani. Ostin kaupasta joskus paprikan, sitten luin puutarha.netistä, että nekin siemenet itävät yms, juoksin biojäteastialle kaivelemaan paprikan siemenkodan. :D 7 siementä kylvin, kaikki iti ja komeita on vaikka ilman lisävaloa olen kasvattanut.
Toi bataatti rupes kiinnostamaan... Köynnös? Hmm, kiehtovaa..
Kyllä niistä kaupan parikoista satoakin saa. Tässä minun viimekesän kasvattelun tulos:)
[URL=http://www.aijaa.com/v.php?i=6127340.jpg][IMG]http://i7.aijaa.com/t/00863/6127340.t.jpg[/IMG][/URL]
Kyllä niistä kaupan parikoista satoakin saa. Tässä minun viimekesän kasvattelun tulos:)
[URL=http://www.aijaa.com/v.php?i=6127340.jpg][IMG]http://i7.aijaa.com/t/00863/6127340.t.jpg[/IMG][/URL]
Lainaus: Teya]Chilit, tomaatit, paprikat, basilikat, kukkaset ja muut voi hyvin.. Bataatti se vaan muistuttaa Pääsiäissaarten patsaita :X:? Mutta jaksaa, jaksaa..[/quote]
(:P)Mua naurattaa Teya!
Tuohon listaan kuvaamaan bataatista tuli, että Kyöpelinvuori!
Mutta arvanneette mitä? Kun tässä haukuin bataattikaljupään, niin ukko-kulta huusi mun tänään bataatin viereen: -Katso nyt sun puhees auttoi. Näkyvissä "ituja, eli tulevia oksan varsia". Ai, että minä ihmettelin. Hain oikein linssini, että onko totta?(:P)
Tässä bataattiraportti minun ikkunalaudalta...yksi aasiakaupan homeessa,toinen mullassa tököttävä luomukaupasta ei näytä elon merkkejä.Se kolmas,myös aasialainen, roikkuu kolmen hammastikun varassa vesilasissa ja sieltä sen bataatin alapäästä bongasin kolme ohutta juurikarvaa,siis eloa on ainakin siinä.(tu)
Kävin tänään kurkkimassa pihapuutarhan yrttimaalla,viime keväänä istuttamani lipstikka on kasvanut aika isoksi,salvia on myös talvehtinut.
Timjamit ovat nähtävästi kuolleet...:( Aina sama juttu noiden timjamien kanssa,ostin vielä erikoista sorttia kasvitieteellisen puutarhan taimimarkkinoilta viime vuonna.Piti olla kestävää lajia muka.
Noista paprikoista vielä. Ihmettelin itsekin , että nuokin sain, kun ei ole mitään kasvihuonetta. Takapihan parvekkeella kasvattelin kesän. Tuon kypsemmäksi eivät ehtineet tulla ennen syyskylmiä.
Laitoin kolme viikkoa sitten kolme erilaista bataattia kasvamaan.
Ei näy vielä mitään elon merkkejä,eivät ole kyllä homehtuneetkaan.
No,onhan tässä aikaa odotella...
Kunhan saan ostettua uutta multaa,laitan topinamburin kasvamaan.Siihen tulee auringonkukkamaiset kukat ja ne mukulat ovat myös syötäviä.Ovat erittäin terveellisiä ja alentavat veren sokeria.
http://images.google.com/imgres?imgurl=http://i127.photobucket.com/albums/p149/ClareMar/Topinambur.jpg&imgrefurl=http://clarelmartin.wordpress.com/2007/09/09/topinambur/&usg=__wxF1aqVf-GVC7tMSv3CeAx9OIis=&h=480&w=640&sz=103&hl=en&start=5&itbs=1&tbnid=LnORayKRBvSafM:&tbnh=103&tbnw=137&prev=/images%3Fq%3Dtopinambur%26hl%3Den%26sa%3DG%26gbv%3D2%26tbs%3Disch:1
Ompa kaunis. Mikäköhän mahtaa olla suomenkielinen nimi? Suomenkielisiltä sivuilta en löytänyt kuin pitkäkarvaisen chihuan sivut...
Kappas, ompa siinä kaunis kukka. Taas viisastuin.. :)
Vahan myohassa taas, mutta tykkaatteko siita maa-artisokasta?
En ole itse maistanut, mutta mies sanoo mitattomaksi...
Juu ja sitten taas huvittelin vahan lukemalla viesteja
googlen kaantokoneella, kun se kerran joka vieraskielisella sivulla siihen yllyttaa, Teya, muistatko sanoneesi "I took five"?
Koko teksti googlen mukaan:
Well, well, it ompa beautiful flower. Again, I took five .
(:D.
Olin männä viikolla omenapuunvarttamis kurssilla, Kaksi omenapuuta vartoin toisesta pitäisi tulla Isovihreä ja toisesta Hermanni... Ovat nyt pari viikkoa kellarissa pimeässä ja viileässä "tekeytymässä" jotta vartos rupeasi tarttumaan... saas nähdä kuinka ämmän omenapuiden käy...
Lainaus: zora]Laitoin kolme viikkoa sitten kolme erilaista bataattia kasvamaan.
Kunhan saan ostettua uutta multaa,laitan topinamburin kasvamaan.Siihen tulee auringonkukkamaiset kukat ja ne mukulat ovat myös syötäviä.Ovat erittäin terveellisiä ja alentavat veren sokeria.[/quote]
:SMoikka, ei tuo peevelin pötkylä (bataattini) ymmärrä kasvaa ollenkaan?
Onkohan se niitä, "itämisenesto" aineilla käsiteltyjä. Kaiken piti olla ok, isossa kauniissa ruukussa pötkylä pötköttää ihan samannäköisenä kuin istuttaessa. Olen jutellut sille, antanut "vesikylpyjä". Multakin näyttää ihan hyvältä. Mutta ei niin, ei. :(
Muuten kyllä täällä basilika kukoistaa, tomaatin-, chilejentaimet, herneenversoja olen maistellut. Kukkien siemenet ovat ok. ym..ym..
Jotta silleen
Ja täytyypä kokeilla myös tuota "tobinamurinia", siinä on kyllä vähän "kuoriminen", kun sitä ruokakuntoon saattelee.
Mustajuuresta kiva muisto, kerran laitoin oikein korkeeseen kohopenkkiin ja en mitään nähnyt siinä sinä vuonna tapahtuvan, mutta muokkailin sitten seuraavana kesänä sitä penkkiä ja kaspas vaan, mitä löysin mullan alta, pitkiä miedon makuisia mustajuuria. Kyllä ne olivatkin "mustia". En kyllä muista siinä mitään kukkia nähneeni. Mutta silloin olikin vähän kaikenlaista ja myös sitä mukaa touhut, eli luonto hoiteli ne minulta ihan salassa!
Jou! Kasvaa :)
Siirrän tänään chilit ja basilikat omiin ruukkuihin ( onneksi on muutama igor-sankko :D ), runkotomaatit on jo, amppelitomaatit saa vahvistua vielä muutaman päivän ennen koulimista. Yrtit ja kukkasetkin on lähtenyt kivasti..
Punaisia tulisia espanjalaisia chilejä muutamia jo muutamia kertoja latvottuina, tietenkin kasvavat sisällä. Bugi tarkoitti varmaan, että mitä ulkona näkyvissä, jotain lehtinuppuja? Pakko kirjoittaa mitä sisällä nyt näkyvissä. Tomaatin taimia, tilliä, bataatin pötkylä työnnettynä puoleksiväliin ruukkuun. Kuulemma lehdetkin syötäviä. Voi paistaa öljyssä ja valkosipulissa maustaen. Ja onhan näitä kaikkee. Muutama viikko oli kovastikin auringonpaistetta etelä-länsi-ikkunalaudalla ja se riitti idättämiseen.(:P)
Niinpä; jos kasvaa :)
Tuolla puutarhanetissä oli monella homehtunut ruukkuun, mutta vielä useammalla oli lähtenyt.
Vesikielellä ja kyynel silmäkulmassa hautaan bataatin.. Ja meinasin kyllä ,JOS lähtee, laittaa sen niin isoon purkkiin, että vois niitä mukuloitakin ajatella saavansa:)
Mutta eikun kiusaus uuniin ja bataattilenkille.. Pakko ottaa kaks, että voi syödä toisen :D
(:P)(:P)Kiitos Teya itsellesi! Antamastasi linkistä. Itse olen tutkinut tietouden helmikuussa sellaisesta kansiomapistani, jota keräiltiin aikoinaan. Siinä on tosi hyvä kuvakin. Kun ajattelee, että noita oli keräiltävissä liki 30 vuotta sitten. Eli kiinnostuneita suomalaisia on ollut ja on edelleen näköjään. Kasvunihme se on ihmeistä suurin!
Hehei, mulla olis haaveissa kesäksi ryytimaa; onko lanttu, porkkana, juuriselleri vaikeita kasvatettavia? Pitääkö jo laittaa sisällä tulon päälle ja siirtää ulos myöhemmin vai miten?
En khyl tiedä, onko oikea ketju kysellä, mutta.. ;)
Ja siis mitä, aiotte kasvattaa bataattiakin itse?!
*kadepiaru*
Virhe
One fine body…
Toi bataatti rupes kiinnostamaan... Köynnös? Hmm, kiehtovaa..
Kuvat päivittyvät heti, kun suljet tämän lisäysnäkymän kuva-napista.
Ompas komeita paprikoita,leena47! (tu) :-)
(:P)Mua naurattaa Teya!
Tuohon listaan kuvaamaan bataatista tuli, että Kyöpelinvuori!
Mutta arvanneette mitä? Kun tässä haukuin bataattikaljupään, niin ukko-kulta huusi mun tänään bataatin viereen: -Katso nyt sun puhees auttoi. Näkyvissä "ituja, eli tulevia oksan varsia". Ai, että minä ihmettelin. Hain oikein linssini, että onko totta?(:P)
Ja Leena47, kylläpäs oletkin taitava!
Kävin tänään kurkkimassa pihapuutarhan yrttimaalla,viime keväänä istuttamani lipstikka on kasvanut aika isoksi,salvia on myös talvehtinut.
Timjamit ovat nähtävästi kuolleet...:( Aina sama juttu noiden timjamien kanssa,ostin vielä erikoista sorttia kasvitieteellisen puutarhan taimimarkkinoilta viime vuonna.Piti olla kestävää lajia muka.
Tuossa puolet mullassa kasvavista (loput ei mahdu samaan kuvaan): 8-)
Miksan chilejä
Lisäksi vesiviljelyssä on kymmenkunta taimea.
Kunhan saan ostettua uutta multaa,laitan topinamburin kasvamaan.Siihen tulee auringonkukkamaiset kukat ja ne mukulat ovat myös syötäviä.Ovat erittäin terveellisiä ja alentavat veren sokeria.
Ompa kaunis. Mikäköhän mahtaa olla suomenkielinen nimi? Suomenkielisiltä sivuilta en löytänyt kuin pitkäkarvaisen chihuan sivut...
Vahan myohassa taas, mutta tykkaatteko siita maa-artisokasta?
En ole itse maistanut, mutta mies sanoo mitattomaksi...
Juu ja sitten taas huvittelin vahan lukemalla viesteja
googlen kaantokoneella, kun se kerran joka vieraskielisella sivulla siihen yllyttaa, Teya, muistatko sanoneesi "I took five"?
Koko teksti googlen mukaan:
Well, well, it ompa beautiful flower. Again, I took five .
(:D.
Gimme five..
Kunhan saan ostettua uutta multaa,laitan topinamburin kasvamaan.Siihen tulee auringonkukkamaiset kukat ja ne mukulat ovat myös syötäviä.Ovat erittäin terveellisiä ja alentavat veren sokeria.[/quote]
:SMoikka, ei tuo peevelin pötkylä (bataattini) ymmärrä kasvaa ollenkaan?
Onkohan se niitä, "itämisenesto" aineilla käsiteltyjä. Kaiken piti olla ok, isossa kauniissa ruukussa pötkylä pötköttää ihan samannäköisenä kuin istuttaessa. Olen jutellut sille, antanut "vesikylpyjä". Multakin näyttää ihan hyvältä. Mutta ei niin, ei. :(
Muuten kyllä täällä basilika kukoistaa, tomaatin-, chilejentaimet, herneenversoja olen maistellut. Kukkien siemenet ovat ok. ym..ym..
Jotta silleen
Ja täytyypä kokeilla myös tuota "tobinamurinia", siinä on kyllä vähän "kuoriminen", kun sitä ruokakuntoon saattelee.
Mustajuuresta kiva muisto, kerran laitoin oikein korkeeseen kohopenkkiin ja en mitään nähnyt siinä sinä vuonna tapahtuvan, mutta muokkailin sitten seuraavana kesänä sitä penkkiä ja kaspas vaan, mitä löysin mullan alta, pitkiä miedon makuisia mustajuuria. Kyllä ne olivatkin "mustia". En kyllä muista siinä mitään kukkia nähneeni. Mutta silloin olikin vähän kaikenlaista ja myös sitä mukaa touhut, eli luonto hoiteli ne minulta ihan salassa!
FM
Kastelin just herneviljelmää, muutama päivä niin herneenversoja (:P)
Siirrän tänään chilit ja basilikat omiin ruukkuihin ( onneksi on muutama igor-sankko :D ), runkotomaatit on jo, amppelitomaatit saa vahvistua vielä muutaman päivän ennen koulimista. Yrtit ja kukkasetkin on lähtenyt kivasti..
Tuolta löytyi kivoja kuvia ja vinkkejä :)
http://puutarha.net/index.asp?s=/keskustelu/keskustelu.asp?id=2049&max=1&alaala=&vnro=
muokkasin linkkiä :)
Tuolla puutarhanetissä oli monella homehtunut ruukkuun, mutta vielä useammalla oli lähtenyt.
Vesikielellä ja kyynel silmäkulmassa hautaan bataatin.. Ja meinasin kyllä ,JOS lähtee, laittaa sen niin isoon purkkiin, että vois niitä mukuloitakin ajatella saavansa:)
Mutta eikun kiusaus uuniin ja bataattilenkille.. Pakko ottaa kaks, että voi syödä toisen :D
Tuolta löytyi kivoja kuvia ja vinkkejä :)
http://puutarha.net/index.asp?s=/keskustelu/keskustelu.asp?id=2049&max=1&alaala=&vnro=
muokkasin linkkiä :)[/quote]
(:P)(:P)Kiitos Teya itsellesi! Antamastasi linkistä. Itse olen tutkinut tietouden helmikuussa sellaisesta kansiomapistani, jota keräiltiin aikoinaan. Siinä on tosi hyvä kuvakin. Kun ajattelee, että noita oli keräiltävissä liki 30 vuotta sitten. Eli kiinnostuneita suomalaisia on ollut ja on edelleen näköjään. Kasvunihme se on ihmeistä suurin!
Huonosti kasvaa, viikko sitten viljelmä perustettu ja vieläkin näin pikkusia tiittejä (td)
Huonoja herneitä Rainbow 500g. pussi.
Minun herneet eivät itäneet ollenkaan :X.
Basilika on pienellä "hiirenkorvalla", saas nähdä kuinka ne kehittyvät.
Minun herneet eivät itäneet ollenkaan :X.
Basilika on pienellä "hiirenkorvalla", saas nähdä kuinka ne kehittyvät.[/quote
Itäähän nää, mut on näköjään lajikkeissa eroa? Tosi huonosti ja hitaasti. Osa herneistä mätäni jo ennen itämistä, nypin pois ruskeita seasta (td)
En khyl tiedä, onko oikea ketju kysellä, mutta.. ;)
Ja siis mitä, aiotte kasvattaa bataattiakin itse?!
*kadepiaru*
Japanilainen rucolamix tuhoutui taitamattomaan kouluntaan ja viimeistelin lopputuloksen homehduttamalla versot...
...jotain uutta kokeilemaan, aihitsi, innostuin!