Erämiestaitoja onko niitä jaettavaksi?

piia58
No, sain nyt tässä vinkin näistäkeskusteluista, että jos moititaan ihmisten liikkumisia luonnossa, niin onhan meillä ns. "hyvillä erämiehillä" niitä sitten jaettavaksi muillekin.
Ja jo senkin takia, ei koskaan tiedä kuka pulaan joutuu ja milläkin retkillään?

Jos moitin vaikka huonosti näenkin on se, kun viimeisellä erämies sieniretkelläni mies ilmaisi, että on tungettu muovipusseja kivien väliin.
Eihän se mitä sinne on pantu ja yleensä ottaen se pussikin jo vaatii sen 70-vuotta ns. lahotakseen.
Eikö kamalaa.
Pussi kauhistus tungettuna muka kivien väliin "muka piiloon", eihän se niin ole.

Se on pitkä aika sen ns. lahoamiseen.

Mutta enhän minä nyt tästä halunnut kirjoittaa vaan siitä ja niistä mukavista ns. erämies kokemuksista (-nais) eli näin mitään sukupuolieroittelua jakamatta, että mitä hyödyllisiä kokemuksia on muille jakaa?

Jos esim. menen miehen kanssa pitkälle luontoretkelle on minulla rinkassa mukana valurautapaistinpannu, pussissa sekoitettuna jauhot, maitojauhe+mitä mausteita haluan kuten vaniljasokeria. En tarvitse paljoa lettujen paistoon "erämiestulilla" saadaan lettuja ja jos on puolukka-aika noukimme ne maastossa ja mulla on sokeria pussissa.
Näin se vain tapahtuu ja paljon kaikkea, kaikkea muuta.

Ja kun mieheni oli metsässä oli yötä, kun rakastaa luontoa.
Ensin pitää valita hyvä paikka.
Toisten metsiin ei saa mennä oksia karsimaan, mutta mieheni meni hakkuualueelle, jossa hän löysi hienoja maassa makaavia esim. kuusenoksia.
Hän rakensi "majan" niistä, mutta katto on tärkein, neulaset, eli havut pitää olla alaspäin, jotta mahdollinen vesi valuu alaspäin.
Ja täytyy myös olla ns. "majassa" runko, neljä nurkkaa tietenkin, noin 10 sm halkaisijaltaan ja kattorakennelma.
Ja seinät jotkut tekee pystysuuntaan, mutta mieheni tekee ristikkäin, eli ristisuuntaan havuista joka suuntaan.
Pohja, jos meinaat nukkua yön yli eis saa olla kiviä. Pohjalle oksia, mutta ei paksu runkoisia, vaan ohuita tiheäneulaisia.
Kaikki riippuu mitä sinulla on mukana, siis nukkumista varten, onko viltti, onko makuupussi, onko syksy onko talvi. Mitä paksummat seinät ovat niin ei pääse tuulemaan läpi.
Jos löytyy noin 15cm kiviä voit laittaa tuomiasi kynttilöitä sinne, saat tunnelmaa, antaa valoa, sillä eihän kukaan halua olla keskellä yötä pimeässä.

Tämähän ei ole mikään "kertakäyttömökki", vaan voit käyttää sitä uudestaan, ja jos sattuu olemaan luminen talvi, mitä enemmän lunta sitä lämpöisempää siellä tulee jatkossa olemaan.

Ja pöllön huhuiluja ja kaikkia metsän ihania ääniä Sinä saat kuunnella!

Ja pieni kaasupriinus ei ole pahaksi, voit keittää teetä tai kahvia sisällä, mutta sen kanssa pitää olla TODELLA VAROVAINEN.

Mieheni on tehnyt monet kerrat näin, ja minä vielä tulen menemään hänen mukanaan, niin paljon luotan hänen erämiestaitoihin, varmaan ihanaa.
Mutta minä arkana tyyppinä hommaan ensin sellaisen makuupussin, jossa on -40 asteen lämpövakuus, noh`tämä nyt oli vitsi.
Mutta minä vielä, ja vielä haluan "pöllön", huuhkajan vai miksi sitä nyt kutsutaan sen huhuilua haluan kuulla minun miehelle tutuissa paikoissa.
Toivoisin tähän todella jos jollakin on kivoja erämies kokemuksia.(:P)

28.12.2009

Merkintä on julkinen ja kaikkien nähtävissä.

Kommentit