Kunnon ruokaa ;)

Lynx
Teya, katttelin ikivanhoja ketjuja tästä kunnonruuasta, Mutta aloitan ny kuiteski uuden. Kun nyt kaipailisin nimenomaan vinkkiä soijaSUIKALEELLE!

Löysin tällasen neuvon Tenhiltä:

Laitan kattilan pohjalle soijasuikaleet ja riittävästi mutta en liikaa vettä. Maustan turvotusveden kunnolla. Ja siis tosiaankin tarkoitan että mausteita sopii laittaa niin että heikoimpia hirvittää, varsinkin jos ruoan muutenkin tulisi olla edes vähänkin mausteisen puoleista. Mausteet tietty riippuu siitä, minkä tyylistä ruokaa ollaan tekemässä. Saatan käyttää mm. curry-, tandoori- tai garam masala -tahnaa tms. ja soijakastiketta, jos teen jotain "broisku-look-a-like" ruokaa. Tahnat olen huomannut itselleni käteviksi ja usein käytetyiksi, mutta yhtälailla on tullut käytettyä ruuasta riippuen perinteisiä kuivattujakin mausteita. Niitä vain täytyy muistaa laittaa paljon enemmän kuin esim. normaalisti kanan tai lihan maustamiseen käytetään.

Keitän suikaleita hetken aikaa (arvioiden enintään kymmenen minsaa), niin että alkavat turpoamaan. Jos vesi loppuu ihan kesken, niin sit vähän lisään sitä. Kun ovat turvonneet, valutan ja puristelen suikaleista huolella ylimääräset nesteet pois, jotta suikaleista ei tulisi sellaisia "niljakkaita". Seuraavaksi paistan suikaleet, mikä on myös oleellista "niljakkuuden" ehkäisemiseksi, ja jälleen tarkistan ja tarvittaessa lisään maustetta. Kurkuma muuten on myös kiva mauste, sillä saa mukavasti väriä suikaleisiin. Usein saatan lisätä suikaleisiin myös tilkan siirappia tai hunajaa joukkoon.

Sitten suikaleet ovatkin valmiit käytettäväksi. Minun tapauksessani ne vain meinaavat huveta jo paistinpannulta suuhun, ennenkö ruokaan (wokkiin tai muuhun) ehtivätkään.grinning smiley

Eli, näin ensikertalaisena pitäisikö minun ensin tehdä tämä?? Vai onko joku ohje mitä ruveta suoraan toteuttamaan??

Ja oli miten oli. laittakaa ny oma lemppari soijasuikale ohje linkkinä niin jospa minäkin oppisin syömään perheeni kansa kunnon ruokaa!! ;)

21.11.2008

Merkintä on julkinen ja kaikkien nähtävissä.

Kommentit