viina kortti
muistaako kukaan minkä ikäisenä sai sen kortin jolla sai väkeviä , itse olen sitä ikä luokkaa että olen omistanut viina kortin ,mutta en muista tarkkaan koska sen sain ,
olen sen saanut joka tapauksessa ennen 21 ikävuotta.:)o
4.10.2008
Merkintä on julkinen ja kaikkien nähtävissä.
Virhe
One fine body…
Viinakortista oli puhe ja kun minä en siihen aikaan elänyt (?), niin oliko siinä jokin raja, paljonko sitä sitten sai ostettua.
Muistan juuri ne palvelutiskit ja mielettömän hyllymäärän, jotka notkuivat pulloja. Tulee muistikuvasta mieleen nykypäivän ravintola narikat; myyjä/portsari katoaa hyllyjen/narikoiden luokse ja palaa hetken päästä pullojen/takkien kanssa.
Kuvat päivittyvät heti, kun suljet tämän lisäysnäkymän kuva-napista.
nämä kommentit tuli pikaviestiini ,ei ole tarkoitettu teille muuta kuin nähtäväksi.
Nyt en pyydä anteeksi, kun tiedän että miun kommetit on minun.
ei missään tapauksessa ne ole sinulta .
Sitten takaisin itse asiaan, wikipediasta löytyi itse asiassa myös artikkeli viinakortista:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Viinakortti
Aika mielenkiintoista! Olen itse niin nuorta polvea, että luulin alunperin koko keskustelunavauksen koskevan, köh, ajokorttia ja milloin sillä on saanut alkosta väkeviä. Tästä ei tosiaan sitten lainkaan ollutkaan kyse!
Ennen vanhaan oli ikäraja 21 vuotta ja täytettyään sen sai anoa viinakorttia. Täytettiin lomake ja se meni niinsanottuun syyniin ja sai hakea sitten muutamien päivien päästä. Siinä oli muistaakseni ostorajoitus, että kerralla ei saanut ostaa montaa pulloa. Jos oli juhlat ja tarvitsi enemmän, niin taas tehtiin anomus joka sitten myönnettiin tai evättiin.
Myöskään ravintoloihin eivät pääseet alle 21-vuotiaat. Sitä en muista milloin laki sitten muuttui ja tippui 18 vuoteen.
En tiedä miten toimi muualla mutta Helsingissä toimittiin näin. Miulla on myös vanha viinakortti tallessa, joka on hankittu posket punasina kun hävetti, mutta se oli niin sanottu saavutus sihen aikaan;o))
Muistan, kun kerran ostin pienen pullon Rioja punaviiniä. Ajattelin, että käyttäisin sitä vaikka ruoan laitossa. Pullopa unohtui kaapin perille, kun siihen aikaan ei juuri juotu viiniä. Sitten, kun sitä eräänä päivänä olisin käyttänyt oli viini muuttunut etikaksi eli se pullo oli tosi kauan kaapissa.
Oon pitkään odotellu, että millon alkoon saa sellasen ns. kantaasiakas kortin :)o vaikka sellasen, kun pizzerioissa. Jos ostaa 9 konjakkipulloa, niin kymmenes olis ilmainen, nam. Lämmittäis kummasti köyhää (:P)
Minusta se on ollut hankalan kuuloinen neuvostoliittonenjonotusmenetelmä...' Ai vitsi minkä sanan kehitin'
Ainakaan, kun mie käväsin alkossa ekan kerran, niin ei tarvinnu koko korttia..v-83. Tosin mietoja en koskaan käyny edes urkkimassa.
Mie kun sitä rommelii vaan...:)
... muistan myös sen eka kerran, kun menin valinta-alkoon parikymmentävuotta sitten ( ei sen enempää!) eihän siinä meinannut uskaltaa kävellä kaikkien niiden hyllyjen välissä. Ihmetteli, että onko tuommostakin.
Tänäpäivänä alkosta irtoaa jo myyjiltä hyvää läppää ja joskus ihan hyviä ideoita! reilu viikkositten nuori myyjä kerto just, että Olmecan kansa maailmalla on iso hitti appelsiini ja kaneli... pitihän se testata:D