Ruoan hinta nousi
Ruoan hinta nousi. Hälyttävintä on vehnäjauhojen 46 % nousu. Makaronikin sai pari kymmentä prosenttia lisää ja maitokin liki viisitoista.
Tämä on syvältä.
14.2.2008
Merkintä on julkinen ja kaikkien nähtävissä.
14.2.2008
Merkintä on julkinen ja kaikkien nähtävissä.
Virhe
One fine body…
Kuvat päivittyvät heti, kun suljet tämän lisäysnäkymän kuva-napista.
Joutuneet jalostamossa siirtämään teurastuksia, ja tukia maksetaan kuulemma v. 2007 vuoden perusteella.
Ja viime vuoden 10.000 sian teurastuksen siirtyminen tämän vuoden alkuun vähentää taasen tukia, joita saavat tänävuonna. Luonnollisesti.
Jalostuslaitos vetoaa kiireeseen, työntekijöidensä työaikoihin, tai tuntien vähyyteen.
Kaikki syyttää kaikkee??
Ja mitä se puhe oli ennen joulua, että pelätään kinkkujen loppuvan kesken.
Eikö heillä ole aikaa organisoida?? Kyllä taitaavat jo noiden kaikkien jupakoiden alkua tietää, että suomalainen (suurin osa) haluaa ostaa kotimaista kinkkua.:o
Itse ostin ½ kokonaisesta siasta suoraan tilalta, keskihinnaksi lihalle tuli 2E.
Mutta tuo on omituista,kun ruuan hinta on maailmanmarkkinoilla laskenut n.puoleen syksyn aikana,niin Suomessa hinta vaan nousee.
Selityksiä suolletaan vakavalla naamalla,palkat polttoaineet jne. dieselin hita on laskenut 50 centtiä,kai se nyt jossain tuntuu.
Satuja ,sanon minä:X:X
Saavat sitten miettiä, että missä vika!
niitä tarjouksia ostelemassa.
Viisas tekee ostoslistan ja ostaa suunnitelmallisesti.
Olisinpa niin viisas...
Harvon kykenen molempiin...
Itseäni lainaten : Olipa hyvä etten ostanut tuota Siwan voita. kun maltoin odottaa: Cittarissa 1.99 saa melkein 2 samalla!! Eikun sinne.Siellä käydään yleensäkin! Ja plussaa tulee! :-)
Jos on pakastin ja kaappeja yleensäkin, niin ei tarttis miettii et mitähän ostais ruoaksi, kun tekis niist mitä on halavalla ostanu.
Niit perustarvikkeit, kun voipi ostaa enemmän varastoon, eikä vaan sitä yhtä, mikä just nyt on loppu.
Maidon takia joudun käymään pari kertaa viikos kaupas, mut toisaalta voishan sitäkin ostaa 20 tölkkiä kerralla no, mut en viitti pyöräl tuoda ja niin ei sitte tarttis samal hamstrailla :S
Tarkoitin valikoimilla alennuksia myös!!
Nyt ostankin vaan edullista kun rahat on kolikkomuodossa :D
Meillä on kolme pakastinta ja kaikki oleellinen löytyy niistä ja ruokakaapeista. Maito on oikeestaan ainoa, jota pitää ostaa 1-2 kertaa viikossa. Tosin mie teen usein ostoksia tukusta ja ne erät on aika isoja. Jotain leikkelettäkin 2,5 kiloa kerralla...mutta pakkasestapa sitten löytyy. Varmaan pari kuukautta söisi pakastimia tyhjäksi, jos oikein urakoi:) Nyt on kyllä sellanen kausi menossa, että urakoidaan. Yhdessä jo pohja pilkistää...saa sulatettua ja pestyä:)
Meillä on kolme pakastinta ja kaikki oleellinen löytyy niistä ja ruokakaapeista. Maito on oikeestaan ainoa, jota pitää ostaa 1-2 kertaa viikossa. Tosin mie teen usein ostoksia tukusta ja ne erät on aika isoja. Jotain leikkelettäkin 2,5 kiloa kerralla...mutta pakkasestapa sitten löytyy. Varmaan pari kuukautta söisi pakastimia tyhjäksi, jos oikein urakoi:) Nyt on kyllä sellanen kausi menossa, että urakoidaan. Yhdessä jo pohja pilkistää...saa sulatettua ja pestyä:)[/quote] (tu)
Mulla vaan kaks pakastinta. Olishan se hyvä käyttää niit eväit sieltä. Siirtelen aina vanhempia eteen, ettei unohdu :S Joskus mun hamstraamiset menee vähän yli tai et joudub heittää jotain pois. Joku aika sitten ostin ekakertaa tofua ja tietenki monta pakettia, ko halavalla sain. En tykänny siitä, enkä aio syödä, pitäis heittää pois (td)
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/84291/PUOLUKKAMOUSSE%20TOFUSTA
Jos et tykkää tästä heitä pois! Ainaski meillä tykättiin!
Kova kannattaa laittaa marinaadiin vaikka yön yli ja valmistaa sitten.
Tuossa suora lainaus uutisesta...
Eli kyllä nousua on!!
Spagetti kallistui vajaat 25% ja makarooni 19%.
Ajattelin vain, kun lehdessä joku valitteli, että Palmal tupakassakin oli 1 kpl vähemmän.
:S Joo ollaan huomattu. Ja on se kummallista kädestä toiseen menemistä, kun verotuksessa oli S-kortistakin verotettu saadut boonukset. Mä ajattelin, että voi herran pieksut!:S Kannattipa boonukset!
::o tä!?
Ajattelin vain, että se on noin, kun eihän mitään "saa" ilman, ettäkö verottaja ei kävis "näppäämäs"?:S
Ei ymmärrä kun pakkaukset pienenee ja hinnat nousee. Ihmettelee vain, kun avaa maustepurkkia, niin on paljon pelkkää ilmaa välissä. Eli kuin purkki olisi puolillaan, ja purkki värillinen. Mies vain ihmetteli, jotta kuinka se noin voi olla.
Mutta tulipahan sitten perille, täytyy käyttää sitä vaikka ei sillä paljoa halvemmalla saa mitn, mutta parempi kait kun ei mitn ku muutenkaa en rahassa kylve. Täällä Kauniasten puolella kaikille elintarvikkeille on ihme hinnat mitä ei oo Espoon puolella, ja kolmen vierekkäisellä kaupalla on julmetut hintaerot.
Kannattaako keskittäminen?
Hinnat
Eli tässä on tämän päivän hinnat, mitä maksetaan vihannesviljelijöille. Siis aivan hämmästyttävää.
veroton hinta e/kg
Keräkaali 0,30E
Kukkakaali 0,55E
Parsakaali 1,10E
Jäävuori salaatti 0,90-1,30E
Kiinankaali 0,60-0,65E
Sipuli 10kg 0,40E
Sipuli 10kg 0,55E (oisko sitten tämä punasipuli?)
Porkkana 500g 0,28E per pussi
Porkkana 0,37E
Porkkana 3kg 0,36E (Uskon, että tämä on vaihtanut edellisen kanssa vahingossa hintoja), eli vain sentin maksavat enemmän, kuin kilo)
Siis kannattaako Suomessa olla vihannesviljelijä?
Itse ostin perjantaina vain yhden ison punasipulin ja kauppa kiskoi multa siitä0,67E, vai oliko 0,76 mielestäni se oli toi jälkimmäinen hinta. Mutta siis vain yhdestä ainoasta kappaleesta, jonka laitoin säilöntätuotteeseen, jonka tein.
Siis hävytöntä, pitäähän maanviljelijän pestä, pakata, kuljettaa...menee sähköä, vettä, bensaa, bensaveroa ja vielä työnsä verot päälle.
??? Mitä olette mieltä?
Miltä tämä näyttäisi mainoksessa? Totista totta vain, kun katselin K-kaupan mainosta: 39;90 e/kg!!!!! Jaa ettei hinnat ole nousseet? (td):S
Kuka noita lihoja enää pystyy ostamaan?
<Varsinkin kaupungeissa. Meiillä maalla on halvenpaa naudanlihaa. Ja tietysti nyt, kun on grillauskausi, hinnat nousee.
Pitää aina tilataetukäteen,ja tyytyä siihen ,mitä "saa"...;)
(:D Niin se helähtää erillälailla sen korvaan joka on joutunut kieriin alta pois ;)
vaan olen työn puolesta tutustunut tähän toiseen osaan nykynuorista, ei kiinnosta koulu, työ, eikä oikein mikään muukaan, no, biletys kyllä ... jos vielä sossulta saisi massii lisää ...
Periaatteessa olen sitä mieltä että joka pojan on armeija käytävä. Mutta ymmärrän sivareitakin. Tuttavani kävi alokaskauden ja luovutti passinsa ja meni sivariksi. Tämä oli siis suunniteltu juttu. olen hänen mielestään militaristi ja hän minun mielstä sivari :D
Sivarihan joutuu sotaan vaikkei ole armeijaa käyny joten ei sotaa sillä pääse karkuun. Joten minä hyväksyn sivari vaihtoehdon. Sivarit voivat sodassa käydä alokaskauden tai mennä soppatykkiä hoitelemaan.
Tehtävää kyllä löytyy.
Totaalikieltäytyjää arvostan kuitenkin ehkä eniten. siinä on jo munaa kun astuu murhaajien ja huumehörhöjen sekaan ennemmin kuin menee armeijjaan.
Armeija on kuitenkin sellainen sosiaalinen koulu, että suosittelen jokaiselle :D. Ei se mikää tappokoulu ole. ainakaan viestipuolella
sodassa tarpeeksi tappaneet,siksi olen ylpeä,etteivät poikani koske aseisiin.Suomen sukulaiset pitävät heitä pullamössöinä,kun ei ole käyneet armeijaa.Mutta hiihtävät viiskymmentä kilometriä ja juoksevat maratoneja.
Ja ovat siviilipalvelussa olleet vanhustenhoidossa ja nuorten urheilutyössä.
Keskimmäinen löysi jopa ammatin sieltä urheilun parista.
Kivittäkää nyt minut kaikki,mutta ei ne viisi kuukautta suomen armeijassa
palvelleet isänmaata pelasta...minun poikani ainakin jaksaisivat paremmin juosta pakoon(heh,heh)...taisi olla huono vitsi.
Ehkä perun koko kommentin,ettei tule kränää...8-)
(:D Kylla sen miehen pitaa olla se perheen paa...tai sitten ei miesta ollenkaan:D
Mieheni on hyvin isänmaallinen ja tuskin jäisi pyykkäämään kun ei ole kertaakaan elämässään pyykännyt. Ja minusta se ei ole miehen merkki ettei ole pyykännyt.
Mutta hän on myös armeijan käynyt ja vaikka on sotilasarvoltaan pienempi, niin hänen sodanaikainen tehtävä olisi erittäin tärkeä. Joten hänkin sinne joutuisi ensimmäisten joukossa.
Mitenhän nämä asiat on järjestetty esim. Israelissa ja vietnamissa??
En kyllä alaikäisiä jättäisi. ja minusta tuntuu että niin ei tehtäisi kuin ihan hätätapauksessa.
Mutta jos oikeesti olisi itsenäisyydestä kyse niin minä uhraisin henkeni mielelläni jos lapseni saisivat jatkaa suomalaisina suomessa ja inttää netissä pakkoruotsista.
Vaihtoehtona voisi olla jotain aivan kamalaa. Vihollinen tulisi ja rynnistäisi raiskaten ja tappaen.
Jos minun henki voisi vaikuttaa siihen että lapseni ja lapsenlapseni saisivat sen mitä on olla itsenäisessä maassa, niin jättäisin heidät ja menisin sotimaan ja toivoisin että tulisin takaisin hengissä.
Huhuh, onneksi oli veteraanit jotka jätti lapset.
Ja on se miehillekkin kova paikka jättää lapset. Ei äiti ole ainut joka rakastaa. kyllä mieskin rakastaa
Nati...nati....
Siksiköhän rakastan Fantasia kirjoja! :)
sun hymiössä toinen pää hyppii toisen pään päällä (:D aika sopivasti
Käytännössä jakelisin käskyjä linkkiryhmille että missä keneki pitää olla ja minne asemansa rakentaa. Eli olisin johtamassa viestiverkon rakentamista.
En olisi puskajussina ryssiä ampumassa (hups, tuli oikeesti selkärangasta tuo) ilmeisesti sitä automaattisesti ajattelee että vihollinen on ryssä. Vaikka se voi tänä Globaalina aikana olla vaikka talibaniterroristit.
Elikkäs. En kuuluisi siihen suurimpaan riskiryhmään.
Itse pidin paljon enemmän linkkiryhmän johtamisesta. Eli alikessuna ryhmän mukana. Vaan ne on jo suuressa vaarassa. koska tietenkin viestiverkko halutaan tuhota.
Joten periaatteessa pitäisi olla kiitollinen RUKki koulutuksesta. Vaan tuskin minun elinaikana tarvitaan minun taitoja. mutta periaatteessa...
Ei tarvi perua kommenttia.. minäkin varovasti sanoin että jos joku on vakaumuksen takia pois armeijasta niin itsehän hän tilanteensa tietää ja harkitsee oman tilanteensa eikä muiden perusteella.
Minun molemmat paapat olivat sodassa ja näin että se oli heille kova paikka. Toinen paappani haavoittuikin pahasti päähän ja harhaili venäläisten alueilla mutta onneksi omat löysivät. He eivät vuosikymmeniin puhuneet sodasta mitään, aivan vanhuudenpäivinään vasta. Minä olen ylpeä ja niiin kiitollinen heille isänmaasta.
Älä provosoidu tästä mun kirjoituksesta, ei ole semmoseksi tarkoitettu, kunhan kaiholla muistelen paappojani. Ihania olivat kummatkin.
Ruuan hinta on päätä huimaava jo!!
Muoks. palasin aiheeseen ;)
Minun molemmat paapat olivat sodassa ja näin että se oli heille kova paikka. Toinen paappani haavoittuikin pahasti päähän ja harhaili venäläisten alueilla mutta onneksi omat löysivät. He eivät vuosikymmeniin puhuneet sodasta mitään, aivan vanhuudenpäivinään vasta. Minä olen ylpeä ja niiin kiitollinen heille isänmaasta.
8-)8-)Myös minä muistan, kun pikkutyttönä ollessa kylänmiehet puhuivat, että sulla se vasta oli pappas veli kova hermoinen mies. Sanoi vaan sotatantereella ihmetellen että, "älkääs poiat hermoilko",
No, hauska kun täällä naiset puhuu sotimisesta, vaihteeksi, siis naiset, ja miehet ovat melkein hiljaa...8-)
Ainakin minä tunnen että on pidettävä matalaa profiilia, sillä joidenkin ihmisten tulkinnan mukaan kun en ole armeijaa käynytkään... Palvelin nimittäin laivastossa, jota [color=grey]Harmaiksi veljiksi[/color] nimittämämme maapuolen kaverit kutsuivat vain "puolisotilaalliseksi pursiseuraksi"8-)
Ainakin minä tunnen että on pidettävä matalaa profiilia, sillä joidenkin ihmisten tulkinnan mukaan kun en ole armeijaa käynytkään... Palvelin nimittäin laivastossa, jota [color=grey]Harmaiksi veljiksi[/color] nimittämämme maapuolen kaverit kutsuivat vain "puolisotilaalliseksi pursiseuraksi"8-)[/quote]
Höpö höpö, meillä naisilla ei ole sellaisia ajatuksia. Miehethän vain ovat kateellisia, koska merimiehethän ne tansseissa naiset saa ;)
Täällä voi pursiseuralainen puhua vapaasti ja mielellään.
Mutta tuosta vakaumuksesta: Eräs naapurikaveri, joka oli jalkaväessä intissä samoihin aikoihin, palveli aseettomana. Hän ei uskonnollisen vakaumuksensa vuoksi koskenut aseeseen, mutta suoritti palveluksensa silti univormussa. Se ei välttämättä ollut kaikkein helpoin ratkaisu. Kaveri myönsikin, että siviilipalvelu olisi varmasti ollut helpompi. Mutta hän halusi kuitenkin suorittaa kansalaisvelvollisuutensa. Hymähti vain, että lääkintämiehenä hän pystyi kantamaan tuplamäärän muuta, kun hänellä ei ollut asetta
Minä olen samaa mieltä! Kaikkein parasta olisi, ettei sodittaisi ollenkaan. Nuorempana olin tosi pasifisti ja siviilipalveluksen kannattaja. Olen sitä edelleen, mutta jotenkin en enää usko yhtä varmasti siihen, että siten saataisiin poistettua sodat. Joku voi sanoa minua ihan rauhassa takinkääntäjäksi tai tuuliviiriksi, mutta minun täytyy sanoa, että ymmärrän ja kunnioitan kumpiakin ratkaisuja: periaatteiden vuoksi sivari tai samasta syystä armeija. Ja jokaisen nuoren miehen pitää se ratkaisu tehdä.
ei ne lopu sivariksi ryhtymiselläkään.
vaan suvatsevaisuudella, kaikkien vakaamusta kunnioittaen ja toiset huomioon ottamalla. Siis ihan mailmanlaajuisesti kuin ihan omassa lähipiirissäkin...
(tu)(tu)