Jokin aika takaperin sain tied...

JHawx
Jokin aika takaperin sain tiedon ja huomautuksen, että ottamani ruokakuvat ovat esillä toisilla sivuilla. Tämän takia ne poistettaisiin kotikokki.net sivustolta. Aluksi huvittuneena lähdin asiaa tarkkailemaan ja huomasin, että minun ottaman ikuvat vuosi takaperin oltiin pöllitty nettisivustolta, jossa olin pitänyt niitä tallessa. Photobucket nimisestä kuvapankista ne oli viety minun tietämättäni ja myyty eteenpäin maksulliseen kuvapankkiin.

Vuosi myöhemmin näitä kuvia oli käytetty eteenpäin.

Otin yhteyttä kuvapankkiin copyright violationin ohella ja ratkaisu tähän on nyt viimein tullut. Valitettavasti ainoa mitä kuvapankki voi tehdä tässä tilanteessa on evätä rikoksen takia käyttö kuvapankkiin kuvat luovuttaneelta käyttäjältä ja jäädyttää kuvien jako sivuilta. Tosin koska ne ovat olleet ladattavissa jo kohta yli vuoden, nämä kuvat jotka ovat olleet photobucketissa ovat levinneet jo nettiin ja laajalti. Käyttäjän tiedot ovat annettu eteenpäin asianmukaiselle taholle, joka miettiii miten käsitellä kyseisen tilanteen asianmukaisesti. (tämän enempää ei kuvapankin omistaja suostu personal information law nojalla tapauksesta paljastamaan)
Olen vaatinut 5 000$ + 2% vahingonkorvaukset rikosoikeudessa myönnettyihin korvausvaatimuksiin, joita kyseisen käyttäjän varastamat ja edelleen toimittamat muut kuvat mahdollisesti tulevat rangaistaviksi maksettamaan..

Huomatkaa myös hyvät käyttäjät, että myös kotikokki.net sivustolta voi teidän kuvanne vuotaa nettiin.

Vaikka omistan alkuperäiset kuvat ja minun kamerassani on RAW/ISO varmenne (kuvaformaatissa on merkitty kameran varmennenumero), niin kuvien mentyä nettiin, ei niiden käyttöä varmasti voida varmistaa että ne pysyvät yhdellä sivulla. Myöskin jos alatte vainoamaan käyttäjiä joiden kuvat on myös muilla sivustoilla, olkaa p*run varmoja asiasta: jos alatte menemään eri sivuille joilla käyttäjän kuvia on, keskustelupalstoille ym, ja alatte valittaa asista, saatatte itse syyllistyä kyberkiusaukseen, joka on rangaistava teko. Huomaa, että myös kotikokki.net on luettavissa elektroniseksi julkaisuvälineeksi, eli ette ainoastaan kiusaa jotakuta, vaan oikeasti julkaisette sen. Se on verrattavissa lehdessä julkaistuun herjaukseen. perustuomio tästä on 3-5v vankeutta. Ilmoittakaa asiasta ylläpidolle, jonka tehtävä noiden kuvien seuraaminen on, teillä ei ole lupaa vainota tätä käyttäjää (jolla saattaa olla oikeus käyttää kuvia muillakin sivuilla)

Olisin voinut jättää asian sikseen, mutta koska tästä nousi niin kova haloo, omat kuvani jouduttiin poistamaan resepteistä, jne, niin oli pakko ryhtyä toimiin. Nuo poistetut kuvat oli olettu harvinaisilta messuilta, eikä niitä saa uudelleen. Kuva joka oli "Alien Urine Samplessa" oli valmistettu drinkistä, jonka ainesosaa ei saa suomesta.

25.9.2011

Merkintä on julkinen ja kaikkien nähtävissä.

Kommentit